Jeśli w latach 60.włoski konstruktor miał za zadanie zbudować nowy szokujący samochód, potrzebny mu był do tego popularny model produkowanego już auta, fantazja, trochę czasu i czerwona farba lakier. Tak można by zacząć opowieść o jednym z najbardziej znanych i cenionych samochodów w historii marki Lancia modelu Fulvia Coupé.

Dziś dla fanów Lancii to samochód wyjątkowy, żeby nie użyć określenia ikona marki. Wiedzą o nim wszystko. Doskonale znają istotne… i nawet te subtelne różnice, których nieznajomość dyskryminuje w towarzystwie.

Dla mniej zorientowanych Fulvia Coupé to ładne, zgrabne autko, które zawsze się podoba. Jeśli nie jesteśmy we Włoszech, jego pojawienie się na zlocie czy rajdzie pojazdów zabytkowych zawsze budzi zainteresowanie. Dla nich jednak Fulvia to Fulvia, bez konieczności znajomości i interpretacji określeń takich jak „HF”, „fanalone” czy „fanalino”.

 

Na początku włoska rodzina

Był początek lat 60. i włoska motoryzacja odbudowała się już na tyle, że obok masowo dostarczanych na rynek atrakcyjnych cenowo i przez to popularnych Fiatów (modele 600, 500 i wersje 1100), producenci samochodów coraz częściej przypatrywali się też projektom aut bardziej komfortowych i zaawansowanych pod względem technicznym.

Do ich grona zaliczała się również Lancia. Po kłopotach finansowych, jakie dotknęły firmę na początku lat 50. i odsprzedaniu większości udziałów grupie finansowej Pesenti, powoli odzyskiwała dawny prestiż. W 1950 r. wprowadzono na rynek luksusową, wyposażoną w silnik V6 Aurelię (karosowaną m.in. przez Pininfarinę), następnie zaliczaną do segmentu aut średniej klasy Appię, w 1957 Flaminię, a 3 lata później kolejny po Aurelii okręt flagowy – Flavię.

Nowatorskie rozwiązania techniczne profesora Fessi i tradycje sportowe marki przekładały się na postrzeganie Flavii jako dużego, komfortowego auta rodzinnego ze sportowym charakterem. Bez obaw można stwierdzić, że właśnie Lancia i Alfa Romeo miały „to coś”, czego zdecydowanie brakowało nobliwym limuzynom Fiata. Dla klientów o sportowym zacięciu oprócz standardowo produkowanych modeli 4- i 2-drzwiowych proponowano Flavię z nadwoziami coupé (Pinininfarina) i karosowaną przez Zagato wersję Sport.

W tym samym czasie (od 1963 r.) mniej wymagający klienci mieli do wyboru inny i nieco mniejszy niż Flavia samochód rodzinny Lancii. Zastąpił popularną w latach 1953-63 Appię, nazywał się Fulvia…  i nic nie wskazywało na to, że stanie się początkiem nowej legendy turyńskiej marki. Zaprojektowany przez zespół pod kierownictwem Antonio Fessia, po raz pierwszy pojawił się na stoisku Lancii w 1963 r. w Genewie w wersjach 2- i 4-drzwiowego sedana. Może nie porażał urodą, ale specjaliści z branży zauważyli, że w zręczny sposób łączył w sobie niektóre cechy arystokratycznej Flavii i plasującej się o oczko niżej w hierarchii Apii.

Niewątpliwą nowością Fulvii był silnik zaprojektowany przez zespół inż. Zaccone Mina. Do dziś nie wiadomo, jak go zakwalifikować: rzędowy czy widlasty? Czterocylindrowy, dwuwałkowy o pojemności od 1,0 do 1,3 l, ale z rozchyleniem cylindrów o 12°53′, wizualnie przypomina „rzędówkę”, ale pod względem konstrukcji to jednak „widlak” z jedną głowicą. Niektórzy dla przekory nazywają go nawet RV, ale fani marki za takie określenie wydrapują oczy!

Umieszczony wzdłużnie z przodu przed przednią osią na specjalnej ramie pomocniczej i pochylony w lewo pod kątem 45° silnik, połączony został ze zblokowanym zespołem napędowym (skrzynia biegów o 4 przełożeniach + bieg wsteczny i dyferencjał) i po raz pierwszy w historii Lancii napędzał koła przedniej osi. Nie licząc B-grupowych modeli Lancii 037 i S4 oraz czteronapędowych Integrale, w momencie rozpoczęcia produkcji Fulvii Lancia raz na zawsze zdecydowanie odcięła się od klasycznych układów napędowych.

Tak jak Flavia, Fulvia miała układ hamulcowy z tarczami na wszystkich kołach.Pamiętając o powiązaniach z Flavią, należy też wspomnieć o układzie hamulcowym, czyli „tarczach” na wszystkich kołach.

Porównując pod względem wizualnym Fulvię w wersji sedan z innymi samochodami z wczesnych lat 60., nie zauważymy większych różnic. Podobna stylistyka, rozwiązania techniczne, komfort i ceny. Jednym słowem, jeszcze jeden członek motoryzacyjnej włoskiej rodziny oferowany typowej włoskiej rodzinie składającej się z mamma, papà e bambini.

Więcej w Automobiliście!

  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC
  • SONY DSC
    SONY DSC

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *