• DCIM100MEDIA
    DCIM100MEDIA
  • DCIM100MEDIA
    DCIM100MEDIA
  • DCIM100MEDIA
    DCIM100MEDIA
  • DCIM100MEDIA
    DCIM100MEDIA
  • DCIM100MEDIA
    DCIM100MEDIA
  • DCIM100MEDIA
    DCIM100MEDIA
  • DCIM100MEDIA
    DCIM100MEDIA
  • DCIM100MEDIA
    DCIM100MEDIA
  • DCIM100MEDIA
    DCIM100MEDIA
  • y4_f_800x600
  • DCIM100MEDIA
    DCIM100MEDIA
  • y3_f_450x600
  • y2_f_450x600
  • IMG_4083_800x600
  • IMG_3520_800x600
  • IMG_3515_800x600
  • IMG_3491_800x600
  • IMG_3489_800x600
  • IMG_3467_800x600
  • IMG_3424_800x600
  • IMG_3411_450x600
  • IMG_2121_486x600
  • header_800x242
  • DCIM100GOPRO
    DCIM100GOPRO
  • DSCN8760_800x600
  • 12970997_918247651607620_6159356974090713671_o_600x600
  • 10926269_698551733577214_4188668012439756206_o_800x600
  • 10924672_699091060189948_2558917277921731967_o_800x600
  • 10917802_698550746910646_8674597320001892296_o_800x600
  • 10897826_698551983577189_2038933729382860171_n_800x450
  • 10887556_699091116856609_5253802242201973208_o_800x600

Puchnie. Każdy tłok puchnie, albo pisząc bardziej technicznie rozszerza się pod wpływem ciepła. Z punktu widzenia przeciętnego użytkownika najważniejsze, by móc kupić do motocykla tłok, zamontować zgodnie z instrukcją i użytkować bezawaryjnie przez tysiące kilometrów.

Jak wielu domorosłych mechaników swoje pierwsze motoryzacyjne kroki stawiałem na dwubiegowym Romecie, który należał do mojego ojca i „od zawsze” stał zepsuty w piwnicy. Młodzieńcza ciekawość sprawiła, że rozłożyłem go w drobny mak i wymieniłem zniszczone części, a moment, w którym pierwszy raz usłyszałem dźwięk odpalanego dwusuwa, na zawsze zapisał się w mojej pamięci.

Kiedy w 2007 r. zakupiłem w kilku skrzynkach swoją pierwszą wueskę, nie wiedziałem, że będzie to długotrwała przyjaźń z perypetiami. W tamtym okresie internet miał się już całkiem dobrze, jednak poziom dyskusji w kwestiach technicznych rodził więcej pytań niż dawał odpowiedzi. Nie miałem w rodzinie ani wśród znajomych nikogo, kto podzielałby moje zamiłowanie do staroci, więc musiałem radzić sobie sam. Dużo czytałem, trafiłem na forum wueska.pl, rozpocząłem studia inżynierskie na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie… a później wszystko potoczyło się bardzo szybko.

Jako świeżo upieczony inżynier mechanik miałem ambicje, aby wszystko, co robię w swojej WSK M21W2 z 1972, było technicznie zgodne ze sztuką. W bardzo krótkim czasie moje idealistyczne wyobrażenia zostały wystawione na ciężką próbę, bo w każdym warsztacie czy sklepie słyszałem tylko irytujące: „Panie, co pan! To tylko wueska, a po cóż tak cudować!”

 

Tak? To ja zrobię sobie sam!

Remont przeciągał się w nieskończoność, a nikt z domowników nie potrafił zrozumieć, dlaczego „dobrze” wyglądająca część ląduje w kartonie, a ja kupuję kolejną. W tamtym okresie listonosz był chyba najczęściej widzianą osobą na podwórku. Chciałbym zwrócić uwagę na to, że remont silnika to nie tylko wymiana tłoka, korbowodu i łożysk na wale. Silnik spalinowy to złożenie ogromnej ilości współpracujących elementów, powiązanych ze sobą tolerancjami – tylko co zrobić, kiedy części kupione w sklepie nie nadają się do montażu bez fachowej ingerencji?

Szybko zrozumiałem, że tłoki oferowane jako zamienniki nie spełniają podstawowych parametrów: zły skład stopu, brak owalizacji, błędy geometrii, źle wykonane rowki pod zabezpieczenia, za szerokie rowki pierścieniowe, za długie sworznie – wymieniać można w nieskończoność! Tłoki oryginalne stawały się coraz trudniejsze do kupienia, ich ceny wywindowane, a kiedy już dostaliśmy taki upragniony element, okazywało się, że był niewłaściwie składowany albo po prostu… krzywy, bo komuś upadł. W pogoni za wyidealizowanym oryginałem z gorzyckiej odlewni zupełnie zapominamy o tym, że przecież oryginalne przebiegi silnika nie były duże!

Wertując książki o silnikach spalinowych w uczelnianej bibliotece oraz przekopując internet, śledząc producentów światowej klasy tłoków tuningowych, trafiłem na zagadnienie powłok anodowych. Powłoka anodowa to nic innego jak tlenek aluminium powstający w procesie elektrochemicznym. Powłoka ta, o grubości setek milimetra, jest mikroporowata, a zatem poprawia utrzymywanie się filmu olejowego na powierzchni płaszcza. Lepsze smarowanie i mniejszy współczynnik tarcia powłoki tlenkowej sprawiają, że w cylindrze wydziela się mniej ciepła. Mniej ciepła to mniejsze rozszerzanie, czyli wspomniane puchnięcie tłoka. Do tego wysoka twardość powierzchniowa utrudnia zatarcie. Brzmi wspaniale, prawda?

Więcej – czytaj w Automobiliście! Krzysztof „Alien” Toporek to autorytet w tej dziedzinie!tłoki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *