Jedną z ciekawszych publikacji powstałych na początku lat 50. było opracowanie Aleksandra Rostockiego „Rozwój motoryzacji w planie 6-letnim”. Pod tym nie budzącym entuzjazmu tytułem kryje się napisane wnikliwa i absolutnie historyczna już praca, którą warto przedstawić jako element dziejów motoryzacyjnych Polski.

Stu stronicową broszurę wydało Ministerstwo Obrony Narodowej (!), na miernym papierze przy fatalnej poligrafii, z ilustracjami w tragicznej jakości. Składa się z 6 rozdziałów, z których najważniejszy „Plan sześcioletni” zawiera 22 podtematy szczegółowo omawiające strategię rozwoju poszczególnych dziedzin krajowej motoryzacji.

Z pierwszego rozdziału „Z historii rozwoju motoryzacji” ze zdziwieniem dowiadujemy się, że pierwszy trakcyjny silnik benzynowy skonstruował rosyjski marynarz O.S. Kosiewicz, a pierwszy na świecie nowoczesny ciągnik rolniczy stworzył rosyjski konstruktor Mamin. Z pozostałych pionierów motoryzacji autor wymienia wyłącznie „silnik Daimlera”. No cóż, taka była rzeczywistość, a tworzenie podanych faktów należy interpretować jako próbę przetrwania w tych ciężkich czasach.

W rozdziale „Motoryzacja w Polsce do 1939 r.” autor bezlitośnie punktował wszystkie szkodliwe absurdy polityki motoryzacyjnej II RP. Czytamy: …przez motoryzację rozumiano wówczas rajdy i wyścigi, w których na drogich maszynach zagranicznych marek, brali udział przeważnie synkowie przemysłowców i obszarników, gdyż tylko ich było stać na zakup samochodu.

Więcej o tej unikalnej publikacji – tylko w miesięczniku AUTOMOBILISTA 8/2017 (208)

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *