We wrześniu 1957 r. podczas targów przemysłowych w Brnie odbyła się wielka premiera. Po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany został kabriolet – Skoda 450, który okazał się wielkim przebojem eksportowym dla czechosłowackiego producenta.

Seryjny model w większości oparty był na prototypie Skoda 440 Roadster, który w Brnie pokazano rok wcześniej. Jednak premiera wersji produkcyjnej wzbudziła nadspodziewane zainteresowanie. Poza krajowym debiutem, ważnym był także udział w salonie samochodowym w Londynie, gdzie prezentowała go miss USA Charlotte Sheffield, którą specjalnie na te okazję zaprosił znany fotograf Vilem Heckel. Seria londyńskich fotografii do dzisiaj służy jako wzór  reklamy.

Skoda 450 była topowym modelem rodziny 440/445/450. Oznaczenie modelu przyjęto od 50 KM mocy czterocylindrowego silnika benzynowego, który napędzał tylne koła i pozwalał na rozwijanie maksymalnej prędkości 128 km/godz.. Auto miało długość 4,07 m, szerokość 1,60 m i wysokość 1,38 m.

Do końca 1957 roku w Kvasinach powstało pierwszych dziesięć egzemplarzy z preserii. W następnym roku wyprodukowano 1010 egzemplarzy, z których 3/4 trafiło na eksport, w tym do USA. Od początku 1959 roku rozpoczęto produkcję modelu 450, który otrzymał już nazwę Skoda Felicia. Auto zostało zmodernizowana m.in. przedni resor poprzeczny został zastąpiony dwoma sprężynami, pojawiła się nowa deska rozdzielcza, a dźwignia zmiany biegów przeniesiona została z kierownicy do środkowego tunelu. Uwagę zwracały także tzw, skrzydła na tylnych błotnikach.

skoda f2

Do 1964 roku Skoda wyprodukowała 14 863 egzemplarze. Część z nich miała brezentowy dach, a część hardtop.

Dzisiaj roadster Skoda Felicia należy do ulubionych aut kolekcjonerów. Nie brakuje tych aut także w Polsce.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *