Przebój z XX wieku, popularna mydelniczka, obchodzi swoje 60 urodziny. Auta z nadwoziem z tworzywa sztucznego przetrwały do dzisiaj. Wciąż można je spotkać na europejskich drogach.

Historię zapoczątkował AWZ P-70 Zwickau, produkowany był od 1955 roku posiadał nadwozie wykonane z tworzywa sztucznego o nazwie Duroplast i napędzany był dwusuwowym silnikiem dwucylindrowym z DKW F8 o pojemności skokowej 690 cm3 i mocy 22 KM.

Zapewne nie przypadkowo wybrano dzień rozpoczęcia produkcji Trabanta. W dniu 7 listopada 1957 r. obchodzono także 40-lecie Wielkiej Rewolucji Październikowej. To święto z wielką pompa obchodzono w byłym NRD. Nowy model samochodu dla ludu otrzymał symbol AWZ P-50, a jego popularna nazwa Trabant była niemieckim tłumaczeniem słowa sputnik. Ten mały samochód napędzany był dwusuwowym silnikiem dwucylindrowym o pojemności skokowej 494 cm3 i mocy 18 KM z czterobiegową niezsynchronizowaną skrzynią biegów. Obok wersji sedan produkowane było kombi P50 Uniwersal.

W 1963 roku wprowadzono do produkcję zmodernizowany model P-600, który miał mocniejszy silnik o pojemności skokowej 599 cm3 i mocy 23 KM. Rok później pojawił się model P-601 ze zmodernizowanym nadwoziem, a w 1965 wersja kombi ze składaną tylną kanapą. Poza sedanem i kombi produkowano także wojskowe i cywilne wersje nazywane terenowymi oraz dostawcze.

Auta nie były cudem techniki, chociaż systematycznie je modernizowano. Moc silnika wzrosła do 26 KM, instalacja elektryczna z 6 V przeszła na 12 V, montowano elektroniczny zapłon oraz bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa.

W l989 roku. Trabant 1.1 otrzymał czterosuwowy silnik pochodzący z VW Polo o pojemności skokowej 1043 cm3 i mocy 39,5 KM. Te modyfikacje jednak nie wystarczyły i po 26 latach podjęto decyzję o zakończeniu produkcji tego leciwego auta.

Ostatni zjechał z taśmy zakładu w Zwickau 30 kwietnia 1991 roku. Razem wyprodukowano 3 051 485 egzemplarzy.

  • Pierwsze Trabanty wyjeżdżają z fabryki w Zwickau
    Pierwsze Trabanty wyjeżdżają z fabryki w Zwickau
  • 60-Jahre-Trabant-1200x800-3a31415e40c49898
  • trprzekroj
  • 2066c47013feda6aaf5ab0abc6fc9d6b
  • 60-Jahre-Trabant-655x436-37b0140a50fdc8a4
  • 60-Jahre-Trabant-1200x800-dca66d6e989a64de
  • tr namiot
  • tro proto
  • Last Edition
    Last Edition
  • GetFile.aspx
  • Ostatni Trabant wyprodukowany w Zwickau
    Ostatni Trabant wyprodukowany w Zwickau
  • 4YYWypqycRIssrbMjT8o4XBhBBkodJGHbly1HwYQ
  • 3mDt968uQpN3kLP5Gv1euYh2udoeODVfwYQ
  • GKAs21DS7h1WHQA_yPjvgI5F2IvyuiqRRRwYQ
  • 1hSvVQAYQ
  • cOBb8LlLKNXPcCXIkURwBFu9F_xBNDpW3jYQ
  • lwLl3VK7kbdZ_q1kfriZiG9fdnqFv1BFQtMuyOkF0Xy1sHrSAYQ
  • v9nk7kkRPWEy6Xmmf9QWgAYQ
  • eZW9OD79SJyGmHrafvN5aqIJeHHkdtgYQ
  • UTP2Ey6Xmmf18WgAYQ
  • sHW97Y8kfHyIRcQGGtwSAzmi5yCRb7aagYQ
  • NKGHrSR9PwYQ
  • Cq-yLKW1KjrFV0ZlHQYQ
  • eDbkgjwQYmAYQ
  • on2TTsJG7vfEZqokOKkvQzTZiWUnx8UaeBjgYQ

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *