Pamiętacie jeszcze Moskwicza Aleko? To ten, który był rosyjskim wydaniem francuskiej rodziny samochodów Simca 1307/1308/1309. Rosjanie nie kupili żadnej licencji, a Francuzi nie domagali się żadnych odszkodowań.

Moskwicz 2141 był dla moskiewskiej fabryki AZLK modelem przełomowym, który powstał według koncepcji „wszystko z przodu”, co oznaczało umieszczenie jednostki napędowej w przedniej części nadwozia i przedni napęd. Rosyjscy konstruktorzy niemalże wiernie przekopiowali francuskie rozwiązanie, ale przy tym starali się wprowadzać własne zmiany.

Do pięciodrzwiowego hatchbacka miał dołączyć czterodrzwiowy sedan. Prace rozwojowe rozpoczęto w 1986 roku, a produkcja seryjna miała rozpocząć się w 1992 roku. Jednak po rozpadzie byłego Związku Radzieckiego AZLK został sprywatyzowany i zmienił nazwę na spółkę akcyjną OAO Moskwicz. Powstało kilka różnych prototypów, które zostały sprzedane prywatnym osobom.

Natomiast w 1997 roku podjęto decyzję o wprowadzeniu do produkcji zmodernizowanych wersji, a wśród nich sedana, który otrzymał przydomek „Kniaź Władimir”. Auto miało długość 4710 mm, szerokość 1690 mm i wysokość 1400 mm przy rozstawie osi 2780 mm (+20 w porównaniu z Aleko). Większość wyprodukowanych egzemplarzy napędzana była czterocylindrowym silnikiem Renault F3R o pojemności skokowej 2.0 l i mocy 112 KM.

Obok francuskich silników Renault: F3R, F4R i F7R o mocy 145 KM, montowano także stare gaźnikowe jednostki WAZ-2106 o pojemności skokowej 1571 cm3 i mocy 77 KM oraz 1771 cm3 i UZAM 1,8 l o mocy 85 KM.

Producent oferował, jak na owe czasy, bogate wyposażenie obejmujące m.in. elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne, klimatyzację, centralny zamek. Jednak design deski rozdzielczej przypominał minione czasy i nie mógł rywalizować z nowocześniejszą zagraniczną konkurencją.

Producent liczył, że autem tym zainteresują się miejscowe firmy. Jednak zagraniczne samochody, które coraz częściej liczniej pojawiały się w tym kraju, stanęły na przeszkodzie w rynkowym sukcesie Moskwicza. Do końca produkcji w marcu 2002 roku powstało tylko 1 500 egzemplarzy. Chociaż niektóre źródła mówią o tysiącu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *