Do jeżdżenia „po prawej” przygotowywano się długo i starannie. Najpierw, w 1955 r. odbyło się referendum, w którym 83% z 7 milionów obywateli opowiedziało się „za”. Szczegółowa analiza przeprowadzenia zmiany zarówno od strony technicznej, jak i ekonomicznej trwała aż 8 lat.

Dopiero 10 maja 1963 r. poddano ją pod głosowanie w Parlamencie. Kolejne 4 lata zajęły przygotowania.

Początkowo była długa i nadzwyczaj intensywna, kosztująca ponad 12 mln SEK kampania informacyjna. O zasadach ruchu prawostronnego informowano wszędzie i na każdym kroku. Od codziennych komunikatów i tzw. odliczania w prasie codziennej, w radio, telewizji, na plakatach… a nawet na etykietach umieszczanych na butelkach z mlekiem. Słynne niebieskie logo z białą strzałką stało się wszechobecne. Atakowało każdego Szweda niezależnie od wieku i miejsca, w którym się znajdował. Naklejki na szyby, specjalne maskujące naklejki na szyby reflektorów, filmy reklamowe, prelekcje, a nawet nadruki na bieliźnie i rękawiczki w dwóch różnych kolorach. Wszystko przypominało o godzinie „H”. W bazach policji i wojska na przedmieściach miast wyłączono fragmenty dróg do szkolenia, a władze zalecały 36-godzinną przerwę w korzystaniu z samochodów prywatnych.

W niedzielę 3 września o godzinie 4.50 w całej Szwecji wstrzymano ruch, a pierwszy pojazd ruszył 10 minut później. W miastach obowiązywała prędkość 30 km/h, a poza nimi 50 km/h. Do tego czasu w całej Szwecji zmieniono lokalizacje wszystkich znaków drogowych (360 tys.), przebudowano liczne węzły drogowe i skrzyżowania, przeniesiono przystanki autobusowe i tramwajowe. W ponad 8 tys. jeżdżących autobusów zamontowano dodatkowe drzwi po prawej stronie i zakupiono jeszcze 1000 nowych pojazdów. Nawiasem mówiąc, kilkaset starych autobusów ze Sztokholmu (ok. 400), Goeteborga, Malmö z drzwiami po lewej stronie udało się sprzedać do krajów, w których obowiązywał ruch lewostronny (m.in. do Kenii i Pakistanu). W bardzo krótkim czasie zmieniono oznakowanie poziome dróg. Zmieniono też usytuowanie i przeprogramowano sygnalizację świetlną.

O godzinie 5.00, po 233 latach przyzwyczajeń, Szwecja jako przedostatnia po wojnie (przed Islandią 1968 r.) dołączyła do 161 krajów na świecie jeżdżących po prawej stronie. Obecnie w Europie ruch lewostronny obowiązuje jeszcze w Wielkiej Brytanii, Irlandii i na Malcie.

Więcej: AUTOMOBILISTA 12/2017 (212)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *