Prasa okrzyknęła DKW NZ350 najlepszym motocyklem 1938 r., a wybuch II Wojny Światowej nie sprzyjał jednak sukcesowi modelu. Niemcy oparli swoją armię na czterosuwowych jednośladach, dwusuwowe pojazdy uznając za technicznie przestarzałe.

DKW wierna była podstawowej zasadzie. Jeśli silnik – to dwusuwowy. Niektórzy błędnie uważają, że także czterosuwowe pojazdy DKW-Schüttoff to projekt DKW. Było inaczej.

Artur Schüttoff, doświadczony konstruktor realizujący swoje projekty jako pracownik biura konstrukcyjnego w renomowanym Wandererze, w 1924 r. zrezygnował z zatrudnienia. W Chemnitz – 18 km od Zschopau, gdzie siedzibę i zakłady produkcyjne miała DKW zarejestrował firmę Maschinenfabrik Schüttoff & Baessler GmbH. Korzystając z doświadczenia wyniesionego z Wanderera, zdecydował się na produkcję motocykli, które będą mogły rywalizować w wyścigach z istniejącymi już potęgami motocyklowymi, a przy tym będą dostępne nie tylko dla fabrycznych teamów, lecz także dla indywidualnego odbiorcy.

Realizację planów odłożono na później, a produkcję rozpoczęto od popularnych jednośladów, w których zabudowywano czterosuwowe silniki klasy 250. Z czasem rozszerzono gamę o luksusowe 350-tki i 500-tki z silnikami własnej konstrukcji. W końcu lat 20. Schüttoff kupował w sąsiadującej nieopodal DKW mniejsze silniki dwusuwowe 200 i 300 ccm i montował je do produkowanych u siebie ram, by rozszerzyć gamę oferowanych modeli.

Spektakularny sukces, zgodny z wcześniejszymi planami Artura Schüttoffa, marka Schüttoff odnotowała w 1926 r. Klasyfikacja w wyścigach szosowych była następująca: Arthur Müller (DKW, 175 ccm), Arthur Geiss (DKW, 250 ccm), Arthur Lohse (Schüttoff, 350 ccm), Ernst Jakob Henne (BMW, 500 ccm) i Paul Rüttchen (Harley-Davidson, 1000 ccm).

Dla potężnej DKW sukces Schüttoffa w wydawałoby się „należącej” do DKW wyścigowej klasie 350, był ością w gardle. Wielki kryzys (1929-1933) pozwolił marce DKW rozprawić się z marką Schüttoff. Kryzys, który dotknął wszystkie dziedziny gospodarki, dla DKW nie był tragiczny. Tanie motocykle tej firmy sprzedawały się całkiem nieźle w porównaniu w innymi drogimi jednośladami „lepszych” marek.

Schüttoff znalazł się w katastrofalnej sytuacji ekonomicznej, jego przejęcie przez silne DKW stało się faktem. Początkowo, w ramach współpracy, wytwarzano czterosuwowe pojazdy marki DKW Schüttoff, które w ramie DKW miały serce marki Schüttoff, obecnie niezwykle poszukiwane przez kolekcjonerów, jednak z czasem nazwę Schüttoff wykreślono z logo całkowicie usuwając z motoryzacyjnej rzeczywistości dobrze zapowiadającą się markę i zaprzestając montażu silników czterosuwowych w motocyklach DKW.

Najbardziej prestiżowy górnozaworowy model DKW-Schüttoff JS500 wytwarzano do końca 1932 r., to jest do chwili, gdy przejęty przez DKW zapas silników został wyczerpany.

Więcej: AUTOMOBILISTA 12/2017 (212)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *