Polski oddział koncernu Pirelli podsumowuje 25 lat działalności na polskim rynku. W tym czasie firma o włoskich korzeniach przeszła drogę od jednoosobowego przedstawicielstwa do firmy zarządzającej dwiema strefami handlowymi, łącznie 17 krajami, sprzedała 8,5 miliona opon.  

Historia firmy Pirelli pisana jest równolegle z historią motoryzacji. Dziś marki Pirelli nikomu w Polsce nie trzeba przedstawiać. Przez 25 lat spółka zdążyła się zapisać na kartach historii jako pionier innowacyjnych rozwiązań w branży i poza nią. Jednak kiedy w 1992 r. polski oddział firmy rozpoczynał działalność, musiał zmierzyć się z nie lada wyzwaniem.

Polski Oddział Pirelli powstał 8 czerwca w 1992 r. jako oddział włoskiego koncernu odpowiedzialny za sprzedaż i dystrybucję opon. Na samym początku przedstawicielstwo Pirelli w Polsce było jednoosobowe. W 1993 r. sprzedawało tyle opon rocznie,
co dziś miesięcznie. Od czasu gdy w 2005 roku zaczął sprzedawać również opony motocyklowe, ich sprzedaż wzrosła 45 krotnie. W ciągu 25 lat działalności firma zbudowała sieć partnerską liczącą około 60 serwisów i 50 punktów współpracujących w Polsce (w Europie jest to już ponad 1000 punktów sprzedaży i obsługi). Polski oddział Pirelli współpracuje dziś z 694 klientami, zatrudnia 32 osoby.

Poza sprzedażą opon na rodzimym rynku, firma bezpośrednio z biura w Warszawie, którym kieruje Giansimone Bertoli – Dyrektor Generalny Pirelli Polska, obecnie zarządza dwiema strefami handlowymi North Eeast Europe i South East Europe. W ich zakres wchodzi łącznie 17 krajów: Polska, kraje bałtyckie, Szwecja, Finlandia, Norwegia, Dania, Grecja i Cypr, Bułgaria, Rumunia, Serbia i Kosowo, Macedonia, Albania, Czarnogóra. Na dzisiejszy status Pirelli Polska pracowała latami i zaplecze w postaci uznanej na światowym rynku marki o wieloletniej tradycji, bogatym know-how wcale nie dawało taryfy ulgowej.

Początki Pirelli w Polsce – czasy transformacji

Na przełomie lat 80. i 90. XX wieku marka o 120-letniej wówczas historii, w Polsce uchodziła za synonim luksusu. Obok Coca-Coli, lalek Barbie i dżinsów Levi’sa opony Pirelli leżały na półkach w Peweksie. Opony rodzimej produkcji były reglamentowane. Na drogach królowały małe i duże fiaty, polonezy oraz samochody made in DDR, a w zakładach wulkanizacyjnych opony używane, sprowadzane z krajów zachodniej Europy. W taką rzeczywistość postanowił odważnie wkroczyć włoski koncern. Zaczął od podpisania umowy o współpracy z FIATEM w 1990 r. i rozpoczął sprzedaż z magazynu w Toruniu.

Początkowo dostawy do Torunia nie przekraczały kilku tysięcy sztuk, szybko jednak wzrosły do kilkunastu. Włoska centrala spółki uznała, że wyniki są zadowalające, a nowy rynek budził ciekawość. Porozumienie z FIATEM trwało dwa lata. Włosi zdecydowali się na zarejestrowanie firmy niezależnej, z własnym kapitałem. W 1992 r. w Warszawie powstało polskie przedstawicielstwo włoskiej spółki – Pirelli Polska, które miało być odpowiedzialne za sprzedaż opon na nowym rynku.

Wyznaczanie kierunków

Polski oddział Pirelli był pierwszym oficjalnym oddziałem zagranicznego producenta opon w kraju. I już na samym początku pionierskie przedsięwzięcia, zarówno te obejmujące kluczową działalność spółki, jak i te wykraczające poza podstawowy obszar biznesowy, stały się swoistym znakiem firmowym Pirelli.

W 1998 r. swoją premierę miał pierwszy w Polsce system rezerwacji opon opracowany przez Pirelli. Jego wdrożenie było naturalną konsekwencją sezonowego charakteru funkcjonowania całej branży oponiarskiej. Największy boom zakupowy wśród dealerów przypadał na okres wiosenny i jesienny. Wprowadzony w Pirelli system pozwalał na rezerwację opon przez cały rok – dzięki niemu dealerzy, którzy mogli szacunkowo określić swoje zapotrzebowanie w sezonie, zyskiwali pewność, że w czasie największego popytu dostaną dokładnie to, co zamówili, a sam dostawca zawczasu posiadał wiedzę, jak zatowarować magazyn.
W 1999 r. Pirelli Polska uruchomiła 24-godzinny tryb dostawy opon do odbiorców.

W 2000 r. Pirelli Polska, jako pierwsza firma oddała do dyspozycji swoim partnerom kompleksową internetową platformę B2B – kompleksowy serwis internetowy, który pozwalał na przeprowadzenie całego procesu zamówienia – od jego złożenia, poprzez realizację, aż po rozliczenie transakcji i płatności.

W 2004 r. Pirelli wraz z czterema warszawskimi serwisami założyła sieć Driver. Krok strategiczny był odpowiedzią na kampanie promocyjne zachodnich sieci serwisowych, które zaczęły wkraczać na rodzimy rynek. Europejskie podejście do szokowych promocji cenowych wzbudziło oburzenie partnerów Pirelli.

Cztery warszawskie serwisy postanowiły szybko zareagować. Pirelli podjęło rękawicę i wyraziło chęć wsparcia. Przez kilka miesięcy firma prowadziła na terenie Warszawy wspólną kampanię reklamową nieformalnie utworzonej sieci o nazwie Pro-Mot. Niecały rok później zmieniono nazwę na Driver. W ten właśnie sposób Pirelli wraz z partnerami dołożyło swoją cegiełkę do budowanej historii branży oponiarskiej – powstała jedna z pierwszych sieci serwisowych w kraju. Dziś Driver Polska zrzesza około 60 renomowanych i profesjonalnych punktów serwisowych.

Dziś Strategia biznesowa Pirelli niezmiennie koncentruje się na segmencie premium, w którym Pirelli jest światowym liderem. Segment ten ma najszybsze wskaźniki wzrostu na całym świecie, od rynków dojrzałych, takich jak europejski, wciąż pozostający największym rynkiem opon z wyższej półki, po rynki dynamicznie rozwijających się gospodarek.

A jak z perspektywy 25 lat Pirelli Polska ocenia zmiany, które zaszły? – Z zapleczem w postaci marki, od zawsze znanej z nowatorskich rozwiązań i technologii wyprzedzających swój czas, największym wyzwaniem było zbudować sieć dystrybucji w kraju, który dopiero budził się po przemianach ustrojowych. Wówczas nie zdawaliśmy sobie sprawy jaki ogrom pracy należy włożyć w budowę nie tyle sieci, co lojalnej społeczności partnerów handlowych. Z perspektywy czasu możemy śmiało powiedzieć, że droga jaką wspólnie pokonaliśmy i która doprowadziła nas do tego miejsca, w którym dziś się znajdujemy jest dla nas powodem do dumy – mówi Giansimone Bertoli, Dyrektor Generalny Pirelli Polska.

W 2014 r. Pirelli osiągnęło kolejny kamień milowy w technologii oponiarskiej, prezentując innowację Cyber Tyre, zaawansowany czujnik wbudowany w strukturę opony, który dostarczająca niezbędne informacje o osiągach pojazdu, warunkach drogowych, a także stanie ogumienia. Rozwój Cyber Tyre podąża właśnie kierunku zrównoważonej mobilności i reprezentuje najbardziej zaawansowane aspekty badań i rozwoju Pirelli.

Na Targach w Genewie w 2017 r. Pirelli zapoczątkowało nową erę tworzenia opon ujawniając dwie kolejne innowacje: Kolorową edycję opon P Zero i Sottozero, w ramach której inżynierowie Pirelli rozwinęli innowacyjne materiały i systemy ochrony dla zagwarantowania żywych i trwałych kolorów oraz Pirelli Connesso: platformę zintegrowaną z oponami Pirelli, która komunikuje się z kierowcą za pośrednictwem aplikacji dzięki czujnikowi wbudowanemu w wewnętrzną ścianę opony. Aplikacja dostarcza ważnych informacji o tym, jak opona pracuje oraz oferuje szereg spersonalizowanych usług.

Innowacje to jednak nie tylko technologia. To od kilku dekad także nieustanne przełamywanie konwencji, to otwartość na nowe pole działania i nowe segmenty mobilności. Czerpiąc z doświadczenia w branży motocyklowej oraz wyścigów Formuły 1,
Pirelli opracowało nowatorską linię opon PZero Velo dla najbardziej wymagających kolarzy. To także odwaga w przełamywaniu kanonów piękna, jak w przypadku Kalendarza Pirelli z 2017 r. czy tworzenia nowych standardów graficznej identyfikacji i estetycznego wzornictwa na granicy sztuki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *