W wieku 95 lat zmarł Kenichi Yamamoto, japoński konstruktor identyfikowany z Mazdą. Wraz z Felixem Wanklem uważany jest dzisiaj za ojca silnika z wirującym tłokiem.  

To co stworzył Wankel dopiero po intensywnych pracach rozwojowych Yamamoto przystosował do produkcji w dużych seriach. Dzięki niemu Mazda może pochwalić się najdłuższą historią produkcji samochodów napędzanych takim silnikiem.

Kenichi Yamamoto urodził się w 1922 roku w Hiroszimie, mieście znanym z marki Toyo Kogyo, z której narodziły się samochody marki Mazda.

Swój pierwszy samochód Mazda R360 Japończycy zaprezentowali w 1960 roku, a w kolejnym roku nawiązali współpracę z niemieckim producentem NSU, której wiodącym konstruktorem był wówczas Felix Wankel. Do Niemiec wysłano małą grupę konstruktorów, której przewodził Kenichi Yamamoto. Celem wizyty był zakup licencji na produkcję silnika z wirującym tłokiem. Nad dalszym jego rozwojem pracowało w późniejszym okresie 47 konstruktorów, których określano jako 47 Samurajów.

W 1964 roku zadebiutował prototyp sportowego modelu o nazwie Mazda Cosmo Sport 110S i było to pierwsze auto Mazdy z silnikiem Wankla. Trzy lata później auto trafiło do produkcji seryjnej i odniosło nadspodziewany sukces.

W latach siedemdziesiątych XX wieku wszyscy producenci zrezygnowali z produkcji silników Wankla, a jedynie w grze pozostała Mazda. Zespół Yamamoto pracował nad jego ulepszeniem i przystosowaniem do różnych modeli. Montowano je do pikapów, sedanów, sportowych coupe oraz mikrobusów Rotary Parkway.

W 2012 roku zakończona została produkcja modelu RX-8 i od tego momentu Mazda nie produkuje już silników Wankla

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *