To jedna z ostatnich włoskich firm nadwoziowych, które przetrwały masową industrializację przemysłu samochodowego. Do tego znajduje się w rękach jednego rodu od czasu założenia firmy przez Ugo Zagato w 1919.

Ten dobrze wykształcony inżynier aeronautyki otworzył w Mediolanie warsztat budowy i naprawy nadwozi samochodowych
i lotniczych. Z racji swojego wykształcenia, w konstrukcjach samochodowych wykorzystywał wiele pomysłów z lotnictwa. Istotne dla Ugo były szczególnie lekkość nadwozia i jego opływowy kształt. Stąd też wiele jego konstrukcji to nadwozia samochodów sportowych i wyścigowych.

Już od początku Zagato nawiązało współpracę z Alfa Romeo, zaraz potem z nowo powstałą stajnią wyścigową Scuderia Ferrari. Na przestrzeni lat Zagato projektowało i wytwarzało nadwozia dla wielu producentów, nie tylko włoskich. Najznamienitsi kierowcy wygrywali w samochodach Zagato najsłynniejsze rajdy jak Mille Miglia, Targa Florio czy 24 LeMans.
Zagato jest jedną z ostatnich włoskich firm nadwoziowych, które przetrwały masową industrializację przemysłu samochodowego. Do tego znajduje się w rękach jednego rodu od czasu założenia firmy przez Ugo Zagato w 1919.

Siedziba firmy ciągle mieści się w Mediolanie, choć już nie w miejscu, w którym powstała prawie 100 lat temu. Ewolucji uległ
także profil działalności. Ciągle projektuje i tworzy limitowane wersje nadwoziowe aut sportowych i luksusowych, ale jest także w stanie zaprojektować i przygotować do produkcji dowolne rozwiązanie komunikacyjne.

W niezbyt dużym fabrycznym budynku znajdują się atelier projektowe, manufaktura oraz niewielki showroom, który służy
jako pokaz możliwości stylistycznych firmy. Ekspozycja nie ma charakteru stałego, prezentowane samochody zmieniają się od
czasu do czasu, gdyż w dużej części należą do klientów firmy.

Jarosław Białkiewicz

Więcej w najnowszym wydaniu miesięcznika AUTOMOBILISTA 4/2018 (216)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *