O świcie 21 maja 1898 roku czteroosobowa załoga wyruszyła w pierwszą podróż legendarnym pojazdem o nazwie NW Präsident. Trasa o długości 328 kilometrów wiodła z miejscowości Nesselsdorf (Koprzywnice) do Wiednia.

Ta podróż miała uświetnić 50 rocznicę rządów cesarza Franciszka Józefa I. To był pierwszy samochód wyprodukowany seryjnie na terenie ówczesnych Austro-Węgier i jeden z pierwszych na świecie. Pojazd wyprodukowano w Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesselschaft A. G. (NW) w Koprzywnicy, obecna Tatra.

Ojcem duchowym projektu był Leopold Svitak. Pierwszy egzemplarz powstał w latach 1897-1898, a konstrukcja wywodziła się z pojazdu Benz Phaeton, który w Koprzywnica został przemianowany na Instructor. Zamontowano do niego niemiecki silnik. Konstrukcja z Moraw jednak znacznie różniła się od wzoru. Wiele jej elementów zostało zmodernizowanych, co spowodowało, że powstał zupełnie inny pojazd. Warto dodać, że poza Leopoldem Svitakiem w pracach konstrukcyjnych brali udział inżynierowie Rumpler i Sage oraz młody Hans Ledvinka, twórca koncepcji Tatry.

NW Präsident miał karoserię wywodzącą się z karety Mylord. Napędzany był dwucylindrowym silnikiem rzędowym Benz o pojemności skokowej 2714 l i mocy 6,6 KM przy 600 obr./min. Zbiornik paliwa miał pojemność 23 l i był umieszczony pod przednimi siedzeniami.

Dziewicza podróż  NW Präsidenta czteroosobowej załodze, którą stanowili jej konstruktorzy, zajęła 24,5 godziny, z czego 14,5 godzin samej jazdy ze średnią prędkością 22,62 km/h. Przez pewien okres pojazd służył wiedeńczykom do nauki jazdy i po latach powrócił do Czech. Obecnie jego wierna replika jest eksponowana w Muzeum Techniki w Koprzywnicy.

 

Odpowiedź na 120 lat temu wyprodukowano pierwsze czeskie auto

  1. WinstonSmith pisze:

    Czeskie auta, Skoda. Auto nie do zdarcia, prawie ich nie holujemy. Czesi robią super auta! Pozdrawiamy:)
    http://autopomoc-zgorzelec.pl/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *