W dniu 24 czerwca, w Pandino odbyła się 2. edycja „Pandy w Pandino”, międzynarodowego zlotu, którego uczestnicy pochodzą z całej Europy: od Niemiec po Belgię, od Hiszpanii po Włochy, od Wielkiej Brytanii po Austrię, a 365 tych samochodów, które pojawiły się na imprezie, ustanawiając rekord na największy na świecie zlotem Pand.

Honorowym „gościem” wydarzenia była nowa Panda Waze, najbardziej „social” Panda w historii, która znalazła się tam w idealnej dla siebie scenerii, również ze względu na społecznościowy charakter tego spotkania: pomysł jego zorganizowania zrodził się niemalże przez przypadek w 2017 roku, kiedy pewna dziewczyna z Apulii utworzyła wydarzenie na Facebooku, deklarując chęć pojechania wraz ze znajomymi i ich „Pandino” właśnie do lombardzkiej miejscowości Pandino. Typowa dla kanałów społecznościowych „poczta pantoflowa” zrobiła resztę. 18 czerwca 2017 roku, w dniu oficjalnego otwarcia pierwszej edycji, zjechało się ponad 200 Fiatów Panda, tych starszych i nowych, pochodzących z całych Włoch.

Załogi umówiły się przed zamkiem Visconteo w Pandino, niezwykłą rezydencją myśliwską, zbudowaną ok. połowy XIV wieku, gdzie odbyła się najważniejsza część imprezy: około 200 Pand, przy pomocy kolorowych tablic, stworzyło napis „Panda Waze” – w ten sposób Panda „powitała” swoją nową edycję – Pandę Waze.

Następnie, kolorowa kolumna opuściła zamek, kierując się w stronę sąsiednich miasteczek i pokonując trasę 27 kilometrów: najpierw dotarła do malowniczego Borgo di Gradella, pełnego domów pomalowanych na żółto i wykończonych czerwoną cegłą, a następnie odwiedziła Rivoltę d’Adda i Spino d’Adda.

Zamek Visconteo góruje nad terytorium o tradycjach rolniczych i hodowlanych, na co dowodem jest słynny ser Pandinella  oraz założona w 1954 roku „Scuola Casearia di Pandino”, jedyna jednostka edukacyjna w branży, w której zakład mleczarski jest zarządzany bezpośrednio przez szkołę. Ale jest to również obszar związany z motoryzacją: wystarczy odjechać kilka kilometrów od zamku, by dotrzeć do zachwycającej Gradelli, jednego z najpiękniejszych włoskich miasteczek, które zapadło w sercu hrabiego Aymo Maggi (1903-1961), jednego z pomysłodawców legendarnych wyścigów samochodowych Mille Miglia.

Niezwykły jest również sukces Fiata Pandy, który od 1980 roku obrazuje niepowtarzalny sposób podejścia do samochodu w codziennych relacjach: bardziej bezpośredni i swobodny. Wystarczy pomyśleć, że liczba wyprodukowanych w sumie egzemplarzy tego modelu przekroczyła do tej pory 7,5 miliona.

Niektóre z tych, które dumnie uczestniczyły w wydarzeniu, zostały uznane za tak wyjątkowe, że zasłużyły na jedną z przygotowanych przez organizatorów nagród. Nagrody przyznawane są od najbogatszej w akcesoria Pandy do tej najstarszej, od Pandy, która przyjechała z najdalszego zakątka, do tej najbardziej ekstrawaganckiej. Ponadto, dochód ze zlotu „Pandy w Pandino 2018″ będzie zarządzany przez Radę Młodych, organizatora imprezy oraz inne lokalne stowarzyszenia, pod patronatem Gminy Pandino i przekazany na remont obiektów rekreacyjnych dla rodzin z osobami niepełnosprawnymi.

Nowa Panda Waze to pierwszy miejski samochód noszący nazwę Waze, w którym zintegrowana jest aplikacja nawigacyjna o tej samej nazwie z aplikacją Panda Uconnect. Jest to najbardziej „social” Panda w historii, której prawdziwą misją jest udostępnienie wszystkim najbardziej inteligentnych rozwiązań, które upraszczają i poprawiają życie za kierownicą. Zresztą, Fiat Panda od zawsze wyznaczał trendy technologiczne.

Na przykład, oprócz tego, że Panda jest pierwszym miejskim samochodem z napędem 4×4 (1983 rok), była również pierwszym w swoim segmencie autem, który mógł poszczycić się prestiżowym tytułem „Samochód Roku” (2004) i, w tym samym roku, pierwszym miejskim samochodem, który dotarł na wysokość 5200 metrów zbocza Mount Everestu.

Długa lista rekordów została wzbogacona również w 2006 roku, kiedy to Fiat Panda został pierwszym miejskim samochodem produkowanym na szeroką skalę z zasilaniem na metan. W 2013 roku z kolei, był to pierwszy samochód w tym segmencie, który wprowadził system aktywnego hamowania. Dzisiaj natomiast jest pierwszym miejskim samochodem noszącym nazwę Waze, integrując funkcje aplikacji z własnym systemem multimedialnym.

Należy także podkreślić, że lista dokonań Fiata Pandy ma także znaczący polski akcent, jak np. wyprawa Fiatem Pandą po bezdrożach Afryki: przypomnijmy, że w 2007 roku para polskich autopodróżników (Jolanta Czupik i Dominik Stokłosa) przejechała dookoła Afrykę Pandą w wersji 4×4. Była to pierwsza próba takiego wyczynu dokonana samochodem.

Start miał miejsce w Krakowie w styczniu 2007. Trasa wiodła przez Niemcy, Francję, Hiszpanię, Maroko, piaski Mauretanii, Mali, Niger, Nigerię, Kamerun, Kongo, Angolę, Namibię, Republikę Południowej Afryki. Półmetek ekspedycji miał miejsce w Kapsztadzie. Stamtąd przez Botswanę podróżnicy dotarli do Zimbabwe, Zambii, Mozambiku i Tanzanii, następnie do Ugandy i przez pustynię Sudanu, Jordanię oraz Syrię. Stamtąd śmiałkowie przejechali do Azji (Turcja, Gruzja) i powrócili do Europy (Ukraina). Na metę, także w Krakowie, podróżnicy przyjechali w czerwcu 2007 roku. W sumie drogami i bezdrożami trzech kontynentów Polacy przejechali niezawodną Pandą 4×4 dystans około 70 000 km.

Od 2003 roku Panda wraz z Fiatem 500 jest najlepiej sprzedającym się miejskim samochodem w Europie. Rekord ten potwierdził się również w pierwszych czterech miesiącach 2018 roku, w których Panda wraz z Fiatem 500 były liderami w swoim segmencie w Europie, z udziałem w rynku równym 29,1%. Ponadto, Fiat Panda zajmuje pierwsze miejsce w ogólnej klasyfikacji we Włoszech (z udziałem prawie 40%) i Grecji, natomiast na podium plasuje się w Hiszpanii, Portugalii i Austrii.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *