Dwadzieścia lat temu na rynek wszedł jeden z najbardziej niezwykłych seryjnych samochodów, które kiedykolwiek trafiły na rynek – smart city coupé. Od początku zdecydowanie wyróżniał się na tle konwencjonalnych aut.

W 1989 r. Nicolas G. Hayek, twórca zegarka Swatch, ogłosił plany wprowadzenia na rynek małego miejskiego auta. Aby z sukcesem zrealizować swój pomysł, podjął współpracę z Mercedes-Benz jako doświadczonym partnerem z branży motoryzacyjnej. Tak powstała spółka Micro Compact Car AG z siedzibą w Biel w Szwajcarii.

Gotowy smart city coupé świętował swoją premierę podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 1997 r. Produkcja i sprzedaż modelu wystartowały w roku 1998 – tym samym, w którym smart stał się spółką w pełni zależną koncernu Daimler-Benz AG (obecnie: Daimler AG).

Trzecia generacja modelu, znana dziś jako smart fortwo, trafiła do sprzedaży w 2014 r. Przy długości zaledwie 2,5 m dwuosobowy kompakt doskonale wpasował się w ciasne miejsca parkingowe i stworzył zupełnie nowy segment pojazdów. Był rok 1997, gdy podczas międzynarodowego salonu samochodowego we Frankfurcie smart zaprezentował własną, unikalną odpowiedź na wyzwania miejskiej mobilności – wyzwania, które dziś są poważniejsze niż kiedykolwiek.

Produkcja samochodu ruszyła w lipcu 1998 roku, a minione 20 lat udowodniło, że pomysł „chwycił ”, i to na wielką skalę – do dziś sprzedano ponad 2,2 mln smartów. Innowacje techniczne oraz design łączący funkcjonalność i radość z jazdy sprawiły, że smart zyskał niemal kultowy status. A obecnie wciąż pozostaje wierny swej pionierskiej roli: smart jest pierwszą marką, która chce przejść z zasilania silnikami spalinowymi na napęd elektryczny.

„Od chwili powstania smart był motoryzacyjnym pionierem, i to na wszystkich frontach – począwszy od rewolucyjnej koncepcji przez innowacyjną architekturę fabryki w Hambach aż do najnowszych rozwiązań, koncentrujemy się bowiem na napędzie całkowicie elektrycznym” – mówi dr Annette Winkler, która od lat jest szefową smarta. „20 lat smarta to przede wszystkim historia sukcesu naszego zespołu i dealerów, którzy służyli swoją wiedzą, kreatywnością i zaangażowaniem, żeby podnieść jakość życia w mieście”.

Pierwotnie smart debiutował na rynku niemieckim i w 8 innych państwach Europy. Dziś smarty można kupić w 46 krajach świata. Obecna, trzecia generacja modelu trafiła na rynek w 2014 r. Smart fortwo przeszedł wówczas udoskonalenia praktycznie w każdym wymiarze – na tle poprzedników jest znacznie bardziej komfortowy. Jedna z wizytówek smarta, czyli montowany z tyłu silnik, po raz pierwszy jest teraz dostępny także w czteroosobowym wariancie forfour, który ze swoim dwuosobowym odpowiednikiem dzieli liczne elementy designu, jak choćby przednie lampy, wlot powietrza i tridion, czyli klatkę bezpieczeństwa.

W dziedzinie średnicy zawracania smart fortwo nie ma sobie równych – wyniki 6,95 m od krawężnika do krawężnika i 7,30 m od ściany do ściany sprawiają, że manewrowanie staje się przyjemnością. A smart forfour zawraca niemal tak sprawnie jak poprzednia generacja modelu fortwo (od ściany do ściany: 8,75 m). Jego parametry to 8,65 m od krawężnika do krawężnika oraz 8,95 m od ściany do ściany.

W 2016 r. do oferty dołączył smart fortwo cabrio. Jego miękki, składany dach „tritop” zapewnia wyjątkową elastyczność – za naciśnięciem przycisku smart fortwo cabrio zamienia się z zamkniętego auta dwuosobowego w samochód z dużym, odsuwanym płóciennym szyberdachem albo w pełnoprawny kabriolet z całkowicie złożonym poszyciem dachowym. W rezultacie doświadczenie z jazdy pod gołym niebem można dopasować do warunków pogodowych czy nastroju kierowcy.

Gama silnikowa wszystkich trzech modeli smarta obejmuje najnowocześniejsze 3-cylindrowe silniki benzynowe o mocy 52 kW/71 KM oraz 66 kW/90 KM. Nabywcy mają do wyboru pięciostopniową przekładnię manualną lub zautomatyzowaną skrzynię dwusprzęgłową twinamic.

Od 2017 r. wszystkie trzy warianty nadwoziowe są dostępne również jako pojazdy z napędem elektrycznym (zużycie energii w cyklu łączonym: 13,5-14,0 kWh/100 km; emisja CO 2 w cyklu łączonym: 0 g/km 1 ). A to sprawia, że smart jako jedyny producent samochodów na świecie całą swoją gamę oferuje zarówno z silnikami spalinowymi, jak i w wersjach z napędem całkowicie elektrycznym.

Podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w 2017 r. smart pokazał prototyp vision EQ fortwo – elektryczną, autonomiczną wizję wysoce smart – marka koncernu Daimle efektywnego, elastycznego lokalnego transportu publicznego. Studium prezentuje spójną, przyszłościową koncepcję miejskiej mobilności i car-sharingu (współdzielenia samochodów). Pojazd odbiera pasażerów bezpośrednio z wybranej lokalizacji i nie ma pedałów ani kierownicy. To pierwsza koncepcja auta, które ucieleśnia wszystkie cztery filary strategii CASE – „Connected” (łączność), „Autonomous” (jazda autonomiczna), „Shared” (współdzielenie) oraz „Electric” (napęd elektryczny).

Produkcja w fabryce smarta, znanej też jako smarville, wystartowała w 1997 r. Działający na miejscu partnerzy dostarczają moduły (niektóre jako prefabrykaty) bezpośrednio do linii montażowej, a w niektórych przypadkach sami montują je w smartach. Minimalizuje to zakres operacji transportowych i logistycznych. Elastyczność, dostawy just-in-time oraz jak najkrótsze terminy dostaw na każdym etapie to walory, które do dzisiaj wyznaczają standardy w branży.

Fabryka smarta w Hambach ściśle współpracuje z zakładami Renault w Novo Mesto (Słowenia), gdzie w ramach partnerstwa obu marek wytwarzany jest smart forfour.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *