Pierwsze licencyjne egzemplarze ze znakami „Polski Fiat” na tle firmowego logo PZInż. wyjechały w 1937 r., ale tak naprawdę auta z takimi znakami pojawiały się na drogach już znacznie wcześniej, bo od 1934 r.

Wtedy to, po mniej więcej roku od rozpoczęcia produkcji tego modelu we Włoszech, rozpoczął się jego montaż próbny w Fabryce Samochodów Osobowych i Półciężarowych (FSOiP) PZInż. Na rok 1936 zaplanowano wyprodukowanie 400 egzemplarzy modelu 518 i wtedy właśnie rozszerzono umowę licencyjną. Zatem Polski Fiat 518 pojawił się na drogach jeszcze przed podpisaniem rozszerzenia umowy licencyjnej, dlatego też samochody noszące nasze emblematy mogą pochodzić albo z wczesnego okresu montażu, albo z okresu po roku 1936, kiedy to miały już zmodyfikowaną karoserię. Podobnie jak w modelu 508, wzmocniono podwozie wprowadzając tak zmiany materiałowe, jak i pewne nowe rozwiązania techniczne.

W lutym 1936 oficjalnie nadano modelowi Polskiego Fiata 518 nazwę Mazur . Produkcja Mazura była w dużym tempie polonizowana, ale skala jej nie za duża. W 1937 r. powstało 200 samochodów plus 100 podwozi. Rok 1938 to 300 samochodów i 100 podwozi, zaś niepełny rok 1939, do tragicznego września, zakończył się produkcją 400 samochodów i 100 podwozi.

Jak by nie liczyć, w PZInż. mogło powstać nieco ponad 900 samochodów (wliczając montaż próbny), a w zakładach karosujących nie więcej niż 300. Całkowita produkcja modelu Ardita w Turynie zamknęła się liczbą 7452 egzemplarzy.

Od mniej więcej 3 lat pojawia się na niektórych zlotach intrygujący egzemplarz Polskiego Fiat 518 w wersji kabriolet / roadster. Przyjeżdża z Wilna, gdyż tam w warsztatach znanego kolekcjonera Aleksandra Obymachy został odrestaurowany. To właśnie z jego ko-lekcji pochodzi jedyny jeżdżący egzemplarz Polskiego Fiata 518 z nadwoziem „kareta”, zakupiony do polskiej kolekcji. Prezentowaliśmy go w miesięczniku AUTOMOBILISTA 1/2007. Jednak egzemplarz roadstera lub sport kabrioletu, jak kto woli, był i jest czymś niezwykłym.

Więcej: AUTOMOBILISTA 8/2018 (220)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *