Kiedyś uważane za doskonałe, dziś kontrowersyjne. Jakie będą jutro? Silniki wysokoprężne, które od 90 lat stanowią ważny element historii marki Peugeot.

Prawdziwy przełom w technice silników wysokoprężnych Peugeot nastąpił wraz z pojawieniem się na rynku pierwszego kompaktowego modelu tej marki z napędem na koła przedniej osi. Cztery lata po premierze bazowej wersji modelu 204 z silnikami benzynowymi, czyli w 1965 r., do gamy modelowej dołączyło również kombi z zaprojektowanym od podstaw pierwszym na świecie kompaktowym i najmniejszym wtedy dieslem o pojemności 1,3 l, osiągającym moc 46 KM (XL4D). Dodajmy, że zaprojektowanym w oparciu o najnowsze technologie (z dużym udziałem stopów aluminium) i z zastosowaniem nowoczesnych metod organizacji i planowania produkcji z udziałem np. autorskich systemów dostaw i dystrybucji części. Dla przypomnienia. Poprzeczny diesel pojawił się w VW Golfie dopiero wraz z nadejściem kryzysu paliwowego i jego skutków
w pierwszej połowie lat 70!

O szybko zdobywanej popularności diesli w autach osobowych świadczą tym fakty. Podczas gdy w pierwszej fazie kryzysu (rok 1974) w Europie rejestrowano rocznie ok. 2,5% aut z silnikami diesla, to dwa lata później – już 4,1% . Potem nastąpił lawinowy wzrost zainteresowania autami napędzanymi silnikami wysokoprężnymi. W 1980 r. było ich już 8,6%, w 1983 r. – 11%, w 1992 r. – 17,3 %, a w 2014 r. – aż 64%!

Wracając do marki Peugeot, począwszy od końca lat 70. niemal wszystkie produkowane wersje aut osobowych w wersjach sedan i kombi dostępne były z dwoma rodzajami silników, zarówno benzynowymi jak i wysokoprężnymi. Sytuacja niemal idealna…, tyle tylko że oprócz bezsprzecznych zalet diesla coraz częściej zaczęto zwracać uwagę także na jego wady… takie choćby jak trudności rozruchu w niskich temperaturach, głośność, a także na nieśmiało jeszcze wtedy akcentowany przez ekologów niekorzystny wpływ na środowisko naturalne. Jednym słowem, należało dołożyć wszelkich starań aby diesla udoskonalić.

Stąd w 1989 r. wraz z nowościami z zakresu nowych technologii i elektroniki pojawiły się pionierskie rozwiązania techniczne dotyczące również konstrukcji silników wysokoprężnych. W 1989 r. Audi zaprezentowało model 100 z turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym z wtryskiem bezpośrednim, sekwencyjną pompą rozdzielaczową i regulowaną elektronicznie dawką paliwa. Uznano to za przełom, a wkrótce do producentów samochodów wyposażonych w podobne rozwiązania, tyle że z wtryskiem sterowanym mechanicznie, dołączyły np., Fiat z modelem Croma TDid oraz Austin Rover Montego.

W przypadku marki Peugeot znaczące zmiany dotyczącej tej kwestii nastąpiły nieco później i w dwóch etapach. Po raz pierwszy, kiedy wraz z przejęciem przez Peugeot w 1974 r. firmy Citroën powstała firma PSA Peugeot-Citroën przekształcona w 1979 r. w PSA Peugeot Société Anonyme i po raz drugi, kiedy w 1998 r. zawarto umowę o współpracy dotyczącą wspólnych działań w zakresie opracowania i produkcji silników wysokoprężnych nowej generacji z Ford Motor Company.

Pierwszym modelem Peugeot z 4-cylindrowym, rzędowym i „kooperacyjnym” dieslem PSA typu HDi był wprowadzony do produkcji w 1979 r. zaliczany do klasy wyższej Peugeot 604, którego wcześniej napędzały opracowane wspólnie przez Peugeot, Renault i Volvo (PRV) 6-cylindrowe jednostki benzynowe w układzie „V”. W uzupełnieniu należy dodać, że model 604 był też pierwszym w historii marki autem klasy premium z turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym, a wyprzedzając nieco fakty wspomnijmy też, że masowo turbodoładowanie w autach Peugeot zaliczanych do klasy średniej, datowane jest od 1988 r. czyli od modeli BX, a następnie 405.

To dość istotne wydarzenia i daty ponieważ od nich rozpoczęła się trwająca do dziś najnowsza i znaczona istotnymi wydarzeniami ewolucja marki.

Więcej: AUTOMOBILISTA 10/2018 (222)

  • Peugeot 508
    Peugeot 508
  • Peugeot 504 Break
    Peugeot 504 Break
  • Peugeot 504 Break Dangel 4x4
    Peugeot 504 Break Dangel 4x4
  • Peugeot 404 Break
    Peugeot 404 Break
  • Peugeot 204 Break
    Peugeot 204 Break
  • peugeot
  • BlueHDi_1406TECH001
  • Peugeot 607 HDi
    Peugeot 607 HDi
  • Peugeot V6 HDi
    Peugeot V6 HDi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *