Marka Jawa dzięki koncernowi Mahindra Group powraca na rynek Indii z zupełnie nowym motocyklem, który będzie produkowany na tej samej linii produkcyjnej, którą Indie zakupiły w latach 50-tych XX wieku od ówczesnej Czechosłowacji.

Jawa jest jedną z najbardziej znanych czeskich marek na świecie. W minionym stuleciu największą furorę robiły motocykle Jawa 250 typ 353 (premiera w 1953 r.) wraz z całą rodziną pochodnych modeli.

To Jawa 250 typ 353/04 zdobyła w latach 1961-1971 wielką popularność w Indiach, gdzie była produkowana na licencji w Mysore. W kolejnych latach spółka Ideal Jawa z pomocą techniczną czeskiej Jawy produkowała spokrewnione technicznie motocykle pod marką Yezdi aż do polowy lat 90-tych XX wieku.

Obecnie Jawa powraca na rynek indyjski dzięki spółce Classic Legends  koncernu Mahindra Group.

Jawa 250 typ 353

Wzorem dla nowych motocykli stała się Jawa 250 typ 353, popularna Kývačka z ramą zamkniętą, pojedynczą, wykonaną z rur stalowych o przekroju prostokątnym. Resorowanie koła przedniego teleskopowe z tłumieniem olejowym o skoku 130 mm, tylnego koła na wahaczu i dwóch amortyzatorach z tłumieniem olejowym o skoku 100 mm. Do napędu zastosowano jednocylindrowy silnik dwusuwowy, chłodzony powietrzem o mocy 12 KM, współpracujący z czterobiegową przekładnią zblokowaną z silnikiem. Pozwalał na rozwijanie prędkości maksymalnej 105 km/h. Zmiana biegów realizowana była nożną dźwignią, umieszczoną z lewej strony motocykla. Motocykl miał masę własną ok. 132 kg. W latach 1954-1962 wyprodukowano około 388 000 egz. w Czechosłowacji. Większość produkowana była w kolorze wiśniowym ze złotymi szparunkami, jednak w wersji eksportowanej do Niemiec wykonywano również malowanie czarno-szare ze złotymi szparunkam

Jawa 300

Nowa linia modeli nawiązuje do legendarnych modocykli z lat 50-tych XX wieku, ale wykorzystuje nowoczesną technikę z czterosuwowym silnikiem jednocylindrowym DOHC o pojemności skokowej 293 cm3 27,4 KM i maksymalnym momencie obrotowym 28 Nm. Warto dodać, że nowoczesna jednostka napędowa, która współpracuje z sześciostopniową przekładnią, powstała we Włoszech. Motocykl ma rozstaw osi 1369 mm, opony 90/90 R18 z przodu i 120/80 R17 z tyłu. Masa pojazdu gotowego do jazdy – 170 kg. Oferowany w barwie czerwonej, czarnej i szarej.

  • Jawa_300_81_5bf6abb0d502e
  • _Jawa_300_21_5bf6abb102cdc
  • jawa
  • Jawa_300_80_5bf6abb09681e
  • Jawa_300_48_5bf6abaedc159
  • Jawa_300_47_5bf6abaeb5feb
  • Jawa_300_43_5bf6abacf3841
  • Jawa_300_26_5bf6ababdec1e
  • Jawa_300_25_5bf6ababbb5c0
  • Jawa_300_23_5bf6abab69921
  • Jawa_300_24_5bf6abab8bc04
  • Jawa_300_21_5bf6abab1da3d
  • Jawa_300_73_5bf6abb03af36
  • Jawa_300_70_5bf6abaf10b67
  • Jawa_300_72_5bf6abafa13ff
  • Jawa_300_20_5bf6abaa944a8
  • Výstava historických automobilù Jawa ve Chvalském zámku;Jawa, motocykl, Hron, výstava, (16.04.2015)
    Výstava historických automobilù Jawa ve Chvalském zámku;Jawa, motocykl, Hron, výstava, (16.04.2015)
  • _Jawa_300_47_5bf6abb15e5b7

2 odpowiedzi na Jawa 300 – czym różni się od legendy z lat pięćdziesiątych XX wieku

  1. jak dla mnie .. BOMBA ……… tylko czy dojedzie do Europy i pokona „europejskie” normy spalania i inne obostrzenia, jak na razie mogę się cieszyć moją Jawą typ 353 poj. 250. jest eksponatem w Muzeum na Węglowej w Białymstoku.

  2. pablo pisze:

    Cena w Indiach po przeliczeniu- 8500 złotych. Do starej zakurzonej Europy bez przyszłości eksportu nie przewiduje się.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *