Są tacy, którzy określą Peugeot mianem „zwykłego samochodu” spełniającego podstawowe przypisane mu funkcje. Jednak długa historii marki odkrywa wiele faktów, które mają ważny wpływ na ostateczną opinię.

Ma dowieźć pasażerów z punktu A do punktu B, zapewnić komfort i bezpieczeństwo i nie sprawiać użytkownikom trudności natury technicznej. Dla nich widywany na drogach Peugeot to samochód niewyróżniający się wśród wielu innych i bez aspiracji do miana superauta.

Są również i tacy, którzy w Peugeotach dostrzegają i cenią coś znacznie więcej. Styl, komfort podróżowania, przyjemność z jazdy, funkcjonalność i jakość wykonania. Na pozór inne, ale w sumie spójne opinie, które – sądząc tylko po ilości spotykanych na drogach całego świata samochodów tej marki – potwierdzają, że Peugeot to marka, która na stałe istnieje w świadomości zarówno fanów motoryzacji, jak i zwykłych kierowców. Nawet więcej. Należy do tych nielicznych, które na przestrzeni dziejów zachowały pierwotną nazwę i rozpoznawalny przez wszystkich wizerunek dumnego, aczkolwiek zależnie od czasów przyjmującego różne formy stylistyczne lwa.

Czas więc na pytanie. Czemu to zawdzięcza? Tradycji, determinacji, poprawności podejmowanych decyzji, innowacyjności, dobrze rozumianemu konserwatyzmowi… czy po prostu ciągłemu nadążaniu za potrzebami klientów? A może o sukcesie zdecydowały wszystkie te czynniki?

Szukając odpowiedzi warto może przytoczyć fakty, które po części to wyjaśnią. Na początek kilka świadczących o innowacyjności, a które można w skrócie określić pytaniem: czy wiesz, że:

❚ W 1894 r. samochód marki Peugeot ex aequo z autem marki Panhard został zwycięzcą pierwszego zorganizowanego we Francji wyścigu Paris-Rouen.

❚ W 1895 r. podczas wyścigu Paris – Bordeaux – Paris jadący Peugeotem Type 12 L’Eclair (błyskawica) bracia Michelin po raz pierwszy na świecie wyposażyli samochód w opony pneumatyczne. Mimo braku oczekiwanego zwycięstwa, od tego czasu nikt już nie wyobrażał sobie samochodu bez pneumatyków. Inny Peugeot prowadzony przez M. Rigoulot’a zajął 2. miejsce, a na 3. miejscu do mety dotarł również samochód marki Peugeot.

❚ Już od 1900 r. w silnikach samochodów Peugeot zaczęto stosować zapłon iskrownikowy i wymuszony układ chłodzenia z odśrodkową pompą wody napędzaną za pomocą przekładni ciernej. Takie rozwiązania można było już spotkać w autach kilku innych producentów, ale to jednak Peugeot zdecydował się na ich upowszechnienie.

❚ Od 1901 r. w seryjnie produkowanych w zakładach Audincourt modelach Type 36 jednocylindrowy silnik umieszczony był wzdłużnie z przodu auta, koło kierownicy znajdowało się na pochylonej kolumnie, a pod koniec produkcji tego modelu zrezygnowano z napędu łańcuchowego zastępując go wałem napędowym.

❚ Seryjnie produkowane w latach 1905-13 samochody popularne Type 42 do 44 napędzane były silnikami 4-cylindrowymi własnej konstrukcji.

❚ W 1912 r. podczas wyścigów GP Francji w Dieppe kierowca fabryczny Bolliot wystartował Peugeotem L76 napędzanym silnikiem DOHC 16v.

To tylko kilka faktów z historii marki, które dotyczą bardzo odległych czasów nazywanych przez kolekcjonerów dawnej motoryzacji vintage i które w pełni mogą zasługiwać na miano „motoryzacyjnych kamieni milowych”. A jak widać – na podstawie choćby przytoczonych przykładów i w porównaniu z innymi producentami – nie było ich mało.

Zauważmy też inną prawidłowość. Większość modeli aut produkowanych do wybuchu Wielkiej Wojny (z wyjątkiem luk sus owych Type 176 i 810 napędzanych produkowanymi przez Peugeota silnikami z systemem rozrządu Knight i licznymi samochodami sportowymi) mieściła się głównie w kategorii małych samochodów rodzinnych, relatywnie tanich w zakupie, funkcjonalnych i łatwych w obsłudze.

Między wojnami

Peugeot również postawił na małe samochody, samochody rodzinne i budowane na ich bazie małe auta użytkowe, których produkcję uruchomiono już w 1919 r. Ze względu na ich ilość i różnorodność, w krótkim artykule nie sposób wymienić wszystkich kolejnych serii, ale dla potwierdzenia tej tezy należy wspomnieć, że do 1929 r. klienci marki mieli do wyboru aż 14 różnych typów samochodów różnej wielkości i w różnym standardzie wykonania. Od najczęściej kupowanych ze względu na cenę (ok. 9000 Fr.) i niski podatek (100 Fr. rocznie) mini samochodów Peugeot Quaddrilette (Type 161 i 172) napędzanych 9-konnymi silnikami R4 o pojemności 667 cm3, poprzez większe, czteromiejscowe i wyposażane w silniki OHV 1,5 l samochody Type 159 i 163 oraz produkowane w fabrykach w Sochaux, Beaulieu i Audincourt auta klasy średniej (Type 173 do 183).

Znaczącym wyjątkiem świadczącym o prestiżu marki i jej możliwościach były w tym czasie jednostkowo wytwarzane duże i bogato wyposażone samochody zaliczane do klasy średniej i wyższej. W sumie, w latach 1921-23 i potem w okresie 1923-28 zbudowano ich ok. 800 egzemplarzy. To niewiele, ale ze względu na zaawansowanie techniczne i zdobywane doświadczenie były one szczególnie ważne w kontekście dalszego rozwoju firmy. Mowa tu o budowanym w fabryce w Sochaux luksusowym Peugeocie Type 156 z 90-konnym silnikiem R6 z rozrządem suwakowym systemu Knight o pojemności 5,9 l, nieco od niego większym i jeszcze bardziej bogato wyposażonym Type 184 karosowanym w zakładach w Issy-les-Moulineaux oraz Type 174 produkowanym w Sochaux w latach 1923-28.

Po zakończeniu II wojny światowej Podobnie jak inni producenci samochodów na świecie Peugeot nie od razu rozpoczął od czystej kartki i nowego projektu. Pierwszymi sprzedawanymi autami były te, które ocalały z wojennej pożogi. W 1945 r. było to niewiele ponad 20 egzemplarzy przedwojennego modelu 202. Wkrótce, w połowie 1946 r. ponownie przystąpiono do ich produkcji, która zakończyła się pod koniec 1948 r.

Można powiedzieć, że był to czas oczekiwania na kolejny samochód, którym okazał się zaprojektowany przez pięcioosobowe Biuro Stylu Peugeota w La Garenne i zaprezentowany podczas salonu w Paryżu w 1947 r. Peugeot 203. Zgodnie z zasadą „zera w środku”, zaliczany był do kategorii aut rodzinnych, ale już bez odniesień do przeszłości. Był bowiem pierwszym w historii Peugeotem z całkowicie samonośnym stalowym nadwoziem typu sedan, które wizualnie nawiązywało do stylu aut amerykańskich. Także pojemnością, z 6- lub 7-osobową komfortową odmianą familiale wyposażoną w trzy rzędy siedzeń. Od 1956 r. był też pierwszym modelem w wersji kombi commerciale.

Dla tych, którzy cenili indywidualność, dostępne były wersje 2- i 4-drzwiowych kabrioletów (1951) oraz od 1953 r. z nadwoziami coupé. Wprawdzie Peugeot 203 nie porażał osiągami, ale był trwały i niezawodny. Napędzał go 45-konny, benzynowy silnik R4 OHV o pojemności 1290 ccm, ale z aluminiową głowicą (alpax) z hemisferycznymi komorami spalania i zaworami umieszczonymi pod kątem 90°. Pierwsza powojenna seria modelu 203 z licznymi

zmianami produkowana była aż do 1960 r., a jego popularność określa liczba blisko 686 tysięcy sprzedanych egzemplarzy. Od 1953 r. rozpoczęto montaż Peugeota 203 w Australii i był to pierwszy samochód tej marki produkowany poza Francją.

Przełomem, który do dziś określa powojenny standard samochodów marki Peugeot, był jednak wprowa dzony do produkcji w 1955 r. model 403. Pierwszy w historii marki z „pontonowym” nadwoziem samonośnym zaprojektowanym przez włoskiego stylistę G.B. Farinę (później znany jako Pininfarina), niezależnym zawieszeniem wszystkich kół i zmodernizowanym. Był też pierwszym, którego produkcja do zakończenia w 1960 r. przekroczyła 700 tysięcy sztuk. Kolejne „pierwszeństwo” wynikało z tego, że oprócz zakładów w Sochaux i Australii, był montowany lub produkowany na licencji także w fabrykach w Argentynie i Nowej Zelandii.

Więcej: AUTOMOBILISTA 1/2019 (225)

  • Rok 1895 Peugeot L’ Eclaire pierwszy z pneumatycznymi oponami.
    Rok 1895 Peugeot L’ Eclaire pierwszy z pneumatycznymi oponami.
  • Malutkie Quadrilette z 1913 r.
    Malutkie Quadrilette z 1913 r.
  • Quadrilette model 161 to już prawie auto rodzinne
    Quadrilette model 161 to już prawie auto rodzinne
  • Model 176 to przedstawiciel samochodów klasy średniej lat 20
    Model 176 to przedstawiciel samochodów klasy średniej lat 20
  • Luksusowy Type 156. Powstał również specjalny egzemplarz reprezentacyjnej limuzyny dla prezydenta Francji
    Luksusowy Type 156. Powstał również specjalny egzemplarz reprezentacyjnej limuzyny dla prezydenta Francji
  • Przełomowy model 201 z 1929 r. był wielkim sukcesem rynkowym
    Przełomowy model 201 z 1929 r. był wielkim sukcesem rynkowym
  • Sztywny składany dach patentu Georges Paulin’a montowano w różnych seriach modelowych Peugeota
    Sztywny składany dach patentu Georges Paulin’a montowano w różnych seriach modelowych Peugeota
  • Peugeot 203 z 1952 r.
    Peugeot 203 z 1952 r.
  • peugeot 402 B Limousine
    peugeot 402 B Limousine
  • Peugeot 302
    Peugeot 302
  • Po raz kolejny model 320, ale z nadwoziem Emila Darl’mata – to dzisiaj kolekcjonerski rarytas
    Po raz kolejny model 320, ale z nadwoziem Emila Darl’mata – to dzisiaj kolekcjonerski rarytas
  • Model 202 z połowy lat 30. był produkowany już w nowej stylistyce aut aerodynamicznych
    Model 202 z połowy lat 30. był produkowany już w nowej stylistyce aut aerodynamicznych
  • Peugeot  203 był produkowany aż do 1960 r. przecho- dząc stosunkowo nie- wielkie modyfikacje
    Peugeot 203 był produkowany aż do 1960 r. przecho- dząc stosunkowo nie- wielkie modyfikacje
  • Model 203 był po- czątkiem specjalności Peugeota czyli wersji familiale i commer- ciale
    Model 203 był po- czątkiem specjalności Peugeota czyli wersji familiale i commer- ciale
  • Kolejny przełom – model 403 z 1955 r. miał nadwozie ponto- nowe projektu Pininfariny
    Kolejny przełom – model 403 z 1955 r. miał nadwozie ponto- nowe projektu Pininfariny
  • Peugeot 404, tu w wersji commerciale, zawojował nie tylko drogi Europy, ale i bezdroża Trzeciego Świata
    Peugeot 404, tu w wersji commerciale, zawojował nie tylko drogi Europy, ale i bezdroża Trzeciego Świata
  • Model 505 to przedstawiciel niezwykle udanej serii produ- kowanej od 1979 aż do1992 w licznych odmianach silniko- wych i nadwoziowych
    Model 505 to przedstawiciel niezwykle udanej serii produ- kowanej od 1979 aż do1992 w licznych odmianach silniko- wych i nadwoziowych
  • To już arystokracja marki - model 604 z roku 1976
    To już arystokracja marki - model 604 z roku 1976
  • 402_éclipse_1
  • Peugeot 205 CTI
    Peugeot 205 CTI
  • Peugeot 206 XR
    Peugeot 206 XR
  • Peugeot 307 z 2005 r.
    Peugeot 307 z 2005 r.
  • Peugeot 607
    Peugeot 607

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *