W latach 1963-1964 intensywnie pracowano nad następcą Tatry 603. Z kilkunastu koncepcji wybranych zostało pięć. W efekcie powstały makiety z oznaczeniem X1-X5. Tylko jedna stała się jeżdżącym prototypem.
Nad następcą Tatry 603 pracował zespół w bratysławskiej filii producenta. Prototyp Tatra X5 był od modelu 603 krótszy o 85 mm, węższy o 120 mm, ale miał o 150 mm większy rozstaw osi (2900 mm). Masa całkowita pojazdu to 1300 kg. Do napędu zastosowano 2.5 litrowy silnik V8 (T 603 H) chłodzony powietrzem o mocy 122 KM.

Prototyp powstał w cztery miesiące i był gotowy na Sylwestra 1966 roku, a w marcu zaprezentowany został decydentom czechosłowackiego przemysłu motoryzacyjnego. W planach były trzy wersje nadwozia. Poza sedanem, także kombi i dwudrzwiowy grand tourer.

Ostatecznie jednak realizację projektu wstrzymano, bo nowy model okazał się za mały i nie zapewniał odpowiedniego komfortu, który dotychczas oferowały limuzyny Tatry.

Jedyny egzemplarz zachował się w Muzeum Tatry, a po 50 latach Tatra 603 X Coupé powstaje w słowackim centrum designu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *