Bardzo dobrze pamiętamy Dzika konstrukcji inż. Jerzego Kwiatkowskiego i „szajowozy” Krzysztofa Szajkowskiego. To były chyba pierwsze polskie samochodziki wykorzystujące zespoły Polskiego Fiata 126p, jeszcze w okresie seryjnej produkcji tego modelu.

Przeróbki czy przebudowy pojazdów mają wiele różnych form, jak choćby prezentowany w zeszłym numerze profesjonalny hot rod wykorzystujący tylko przedwojenne nadwozie, czy budowane na bazie seryjnych aut kabriolety lub zupełnie nowe samochody wykorzystujące jedynie zespoły pojazdu seryjnego. Samochód prezentowany dzisiaj to właśnie ta trzecia kategoria, ale o tyle ciekawa, że używająca doskonale znane u nas podzespoły Fiata 126. Auto powstało w Wielkiej Brytanii.

Według bardzo skromnych i niepewnych danych, samochodziki MCA Sports 600 były produkowane przez Włocha Aurelio Bezzi w założonej przez niego w Wielkiej Brytanii firmie Bezzi Cars przemianowanej na MCA. Powstawały prawdopodobnie jako gotowe wozy lub zestawy do montażu (kit cars). Wyprodukowano ich w sumie tylko 26 sztuk i tylko tego jednego modelu.

Wróćmy jednak do brytyjskiego egzemplarza, który trafił w zeszłym roku do Muzeum Motoryzacji w Nieborowie. Jest to samochodzik w ulubionym wyspiarskim stylu czyli bez dachu. Jego nadwozie nie jest przeróbką seryjnego 126, ale całkowicie nowym wykonaniem wykorzystującym najłatwiejszy materiał czyli zbrojone włóknem szklanym poszycie z żywicy poliestrowej lub epoksydowej. Powstał w ten sposób dwuosobowy spider. Jego konstruktor posadowił je na solidnej stalowej ramie, co nie zwiększało masy samochodziku, ale rozwiązało chyba dostatecznie dobrze problem sztywności otwartego nadwozia. Większość amatorsko „obciętych” w Polsce kabrioletów 126p ma zdaje się z tym problem lub cierpi na nadwagę.

Z istotnych zmian podwoziowych należy wymienić zastosowanie przednich hamulców tarczowych prawdopodobnie z któregoś z mniejszych Fiatów (może Cinquecento lub Uno) i 13-calowych kół. Do tego układ kierowniczy z „maglownicą” być może z 126 BIS lub innego auta rodziny Fiata.

Fiaty (w tym 126 i 126p) były w wielu wersjach produkowane na rynki krajów z ruchem lewostronnym, przez co nie było problemu z adaptacją odpowiedniego układu kierowniczego czy pedałów gazu i sprzęgła, które mają nieco inną konstrukcję. Na oko podwozie robi solidne wrażenie. Ponieważ pojazd powstał w krótkiej handlowej serii, musiał zostać w jakiś sposób zatwierdzony lub homologowany przez niezależną instytucję.

Wyposażenie wnętrza to niemal w całości Fiat 126p z rocznika 1979, ale fotele i tapicerka to już wykonanie specjalne. Zwraca uwagę pomysł, jakiego z nieznanych powodów nigdy nie zastosowano w Fiacie 126, a mianowicie odsuwane szyby boczne. Oryginalny mechanizm opuszczania szyb nie dość, że był niepotrzebnie skomplikowany, to jeszcze dość zawodny. Wiele prostych samochodów jak np. Austin Mini, Renault 4, Citroën 2CV miały odsuwane lub odchylane boczne szyby.

Z tyłu nadwozia znalazł się seryjny silnik Fiata 126 – 650, prawdopodobnie pochodzący z FSM, gdyż większość włoskich Fiatów 126 w końcówce lat 70. miało je już tylko z polskiej produkcji. W ramach spłaty licencji FSM dostarczyła około miliona zespołów napędowych do Włoch. Jednak w odróżnieniu od seryjnej 126-tki dostęp do silnika jest tu utrudniony. Za to dostęp do przedniej części nadwozia, gdzie znajduje się zawieszenie i koło zapasowe, jest rewelacyjny i widać, że koło zapasowe pełni rolę autentycznego zderzaka w przypadku kolizji.

W Muzeum w Nieborowie jest jeszcze jeden samochodzik zbudowany na zespołach Małego Fiata, a mianowicie Colo. Pomimo że w zarysie przypomina PF 126p, konstrukcyjnie jest całkiem inny. Ma podwozie ramowe z zawieszeniem i standardowym zespołem napędowym 650 cm3 Malucha. Nadwozie wykonano z klasycznych materiałów w tej kategorii czyli tkanina i żywice z lekkim, brezentowym dachem. Budowano je w gliwickiej firmie Promex w nieznanej liczbie egzemplarzy. Colo jest kolejnym repatriantem, gdyż został zakupiony w Niemczech.

Jerzy Kossowski

Więcej: w najnowszym wydaniu miesięcznika AUTOMOBILISTA 3/2019 (227)

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *