Podczas Targów Lipskich 1 marca 1959 r. odbyła się światowa premiera czechosłowackiego auta z otwartym nadwoziem. W latach 1959-1964 wyprodukowano 14 863 egz., z czego ponad 70 proc. na eksport.

Skoda Felicia okazała się prawdziwym strzałem w dziesiątkę. Po lipskiej premierze, auto stało się atrakcją stoiska Skody podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Genewie (12-22.03.1959), a 4 kwietnia tego samego roku trzy Felicie wystawione zostały w nowojorskim Coliseum.

Warto przypomnieć, iż poprzednikiem tego modelu była Skoda 450 z czterocylindrowym silnikiem o mocy 50 KM. Wyprodukowano 1010 egzemplarzy, z czego wiele trafiło za granicę. W stosunku do Škody 450, najbardziej istotna była zmiana w przednim zawieszeniu resorów piórowych na sprężyny spiralne oraz częściowo zmodyfikowano design nadwozia.

Skoda Felicia kabriolet była produkowana w Kvasinach. Podstawowa wersja z otwartym nadwoziem miała masę 930 kg i 300 kg ładowności oraz 320 litrowy bagażnik. Auto w założeniu przeznaczone było dla czterech dorosłych osób. Nadwozie miało długość 4065 mm i rozstaw osi 2390 mm. Standardem był składany brezentowy dach, ale też w ofercie pojawił sie 27 kilogramowy hardtop.

Do napędu oferowano czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 1089 cm3 o mocy 50 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym 74,5 Nm przy 3500 obr./min. Pozwalał on na rozwijanie prędkości maksymalnej 130 km/h oraz średnio zużywał 9 l benzyny na 100 kilometrów.

Felicia od początku produkcji skazana była na sukces. W pierwszym, 1959  roku, z taśmy w Kvasinach zjechało 3251 egz., z czego 70 proc. wyeksportowano. Auto było prezentowane podczas salonów w Meksyku i Johannesburgu. Jednym z najbardziej znanych zagranicznych użytkowników tego auta był Maurice ‘Rocket’ Richard, kapitan zespołu hokeja na lodzie Montreal Canadiens. Po raz pierwszy w historii NHL zdobył on 50 bramek w 50 meczach!

W marcu 1961 roku odświeżona Skoda Felicia po raz kolejny została zaprezentowana podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Genewie. Zmienił się kształt atrapy wlotu powietrza chłodnicy oraz pojawiły się nowe tylne światła zespolone, a także możliwość składania oparć przednich foteli. Zmodyfikowana została deska rozdzielcza, a w hardtopie pojawiła się możliwość uchylania tylnego okna. Dźwignia zmiany biegów przeniesiona została z kolumny kierownicy na środkowy tunel. Dzięki wyższej jakości 70-oktanowej benzynie o 2 KM wzrosła moc silnika.

W 1962 r. ofertę poszerzyła Felicia Super z czterocylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 1221 cm3 i dwoma gaźnikami Jikov, o mocy 55 KM przy 5100 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 3000 obr./min. Dzięki temu auto mogło osiągać prędkość maksymalną 135 km/h.

Dzisiaj Skoda Felicia jest cenionym w wielu krajach klasykiem. Najwięcej w znakomitym stanie takich aut można zobaczyć na drogach w kraju naszych południowych sąsiadów.

Natomiast w Polsce niedawno został odnaleziony jeden z pierwszych 10 prototypów Skody 450. To wyjątkowo cenny egzemplarz, tym bardziej, że nawet w archiwum Skody w Mlada Boleslav (poza kilkoma zdjęciami), nie zachowały się żadne dokumenty z tych czasów. Obecny właściciel zamierza ten cenny pojazd odrestaurować, przy zachowaniu jego oryginalnych elementów. Przygotowujemy na ten temat oddzielny reportaż, w którym nie zabraknie sensacyjnych informacji.

Lesław Sagan

  • Skoda Felicia (1959)
    Skoda Felicia (1959)
  • Skoda Falicia podczas prezentacji w Vancouver (1959)
    Skoda Falicia podczas prezentacji w Vancouver (1959)
  • Skoda Felicia (1961)
    Skoda Felicia (1961)
  • Skoda Felicia nad Wełtawą w Pradze (1961)
    Skoda Felicia nad Wełtawą w Pradze (1961)
  • Skoda Felicia w Chinach
    Skoda Felicia w Chinach
  • Skoda 450
    Skoda 450
  • Skoda 450
    Skoda 450
  • Skoda 450
    Skoda 450
  • Skoda 450
    Skoda 450
  • Skoda 450
    Skoda 450
  • Skoda 450
    Skoda 450
  • Skoda 450
    Skoda 450
  • Skoda 450 (typ 984) i Charlotte Sheffield, Miss USA 1957
    Skoda 450 (typ 984) i Charlotte Sheffield, Miss USA 1957
  • Skoda 450 (typ 984) i Charlotte Sheffield, Miss USA 1957
    Skoda 450 (typ 984) i Charlotte Sheffield, Miss USA 1957
  • Skoda Felicia, Skoda Octavia i Skoda Octavia Combi (1961)
    Skoda Felicia, Skoda Octavia i Skoda Octavia Combi (1961)
  • Skoda Felicia
    Skoda Felicia
  • Skoda 450
    Skoda 450
  • Skoda 450 - jeden z 10 pierwszych prototypów
    Skoda 450 - jeden z 10 pierwszych prototypów
  • Skoda 450 - tabliczka znamionowa z numerem nadwozia, która potwierdza autentyczność tego egzemplarza
    Skoda 450 - tabliczka znamionowa z numerem nadwozia, która potwierdza autentyczność tego egzemplarza
  • Skoda Felicia
    Skoda Felicia
  • Skoda Felicia
    Skoda Felicia
  • Skoda Felicia
    Skoda Felicia
  • Skoda Felicia
    Skoda Felicia
  • Skoda Felicia
    Skoda Felicia
  • Skoda Felicia
    Skoda Felicia
  • Skoda Felicia
    Skoda Felicia
  • Skoda Felicia
    Skoda Felicia
  • Skoda Felicia
    Skoda Felicia
  • Skoda Felicia
    Skoda Felicia
  • Skoda Felicia
    Skoda Felicia
  • Skoda Felicia
    Skoda Felicia
  • Skoda Felicia
    Skoda Felicia
  • Skoda Felicia
    Skoda Felicia
  • Skoda Felicia
    Skoda Felicia
  • Skoda Felicia
    Skoda Felicia
  • Skoda Felicia
    Skoda Felicia
  • Skoda Felicia
    Skoda Felicia
  • Skoda Felicia
    Skoda Felicia
  • Skoda Felicia
    Skoda Felicia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *