Po niemal dwóch latach od chwili rozpoczęcia renowacji usłyszałem tembr silnika, minęło jeszcze pół roku, bym mógł dosiąść tej maszyny. Szybka, zwrotna i bardzo trudna w obsłudze – wspomina Piotr Kawałek z Pracowni Restauracji Pojazdów OldtimerbazaR.

Premiera zaprojektowanego z myślą o europejskim rynku sportowego Flat Twina miała miejsce w 1919 r., zatem ponad rok trwało zaprojektowanie modelu i wdrożenie go do produkcji. Cenę skalkulowano z minimalnym zyskiem, ale i tak kosztujący 335$ motocykl był o ¼ droższy od sportowego Douglasa. Flat Twin miał przynieść marce H-D dominującą pozycję na europejskim rynku dzięki odniesionym w Europie sukcesom sportowym. Jednak Europejczycy go nie kupowali, gdyż zniechęcała ich cena, nie potrafili także docenić jego technicznych zalet. Reklama modelu była bezskuteczna, motocykl zalegał salonach.

Artur Davidson próbował ratować niezwykle kosztowne w opracowaniu i produkcji przedsięwzięcie. Podjął decyzję, by ten eksportowy model sprzedawać na rynku wewnętrznym w USA. Niestety, Amerykanie uważali, że silnik wyścigowy to powinna być V-ka i do tego im wyższa, tym lepsza. Prawdziwy amerykański motocyklista nie dostrzegał w leżącym silniku żadnego powabu. Artur Davidson przeżywał dramat. W Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej ten typ motocykla, ten typ silnika nie mógł się sprzedawać. Konserwatywne amerykańskie społeczeństwo nie chciało takiego wynalazku.

Do dzisiaj przetrwało niewiele ponad dwadzieścia egzemplarzy.

O motocyklu pisaliśmy dwukrotnie w październikowym i listopadowym (2017) nr „Automobilisty” omawiając historię modelu i przybliżając jego konstrukcję. Na stronie www.OldtimerbazaR.pl dostępne są filmy o szczegółach budowy zespołu napędowego, o renowacji pojazdu i trzeci przedstawiający elementy sterujące i motocykl w ruchu.

Piotr Kawałek

Fot. Autor

Więcej: AUTOMOBILISTA 5/2019 (229)

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *