Bez kategorii Comments (0) |

Radomski Rajd Dawnych Automobili, Motocykli i Rowerów

To prawda, Radomski Rajd Dawnych Automobili, Motocykli i Rowerów to jedyna w Polsce impreza gromadząca na starcie zarówno posiadaczy przedwojennych aut jak i motocykli i rowerów.

Czytaj więcej

Czytaj więcej

Artykuły Comments (1) |

Sokół 125

Powojenna polska motoryzacja powstać mogła tylko dzięki fachowej kadrze inżynierskiej i robotniczej pracującej w krajowym przemyśle samochodowym i motocyklowym II Rzeczpospolitej. Chociaż wiele zakładów produkcyjnych uległo zniszczeniu w czasie działań wojennych, a niektóre nawet, jak część obiektów największego producenta – Państwowych Zakładów Inżynierii przy Terespolskiej 34/35 w Warszawie – zrównano z ziemią i zamieniono w kartoflisko, to w ocalałych fabrykach szybko usuwano skutki wojny, a w miarę napływu maszyn i urządzeń przygotowywano produkcję.

Czytaj więcej

Czytaj więcej

Artykuły Comments (0) |

Dwie Syreny

 W 2016 roku minęły dwie ważne rocznice: w styczniu – 45. rozpoczęcia seryjnej produkcji naszej „Królowej Szos” i w czerwcu – 20. jej zakończenia. Jest to okazja, aby choćby pobieżnie przyjrzeć się zmianom, jakie zaszły w jej konstrukcji w ciągu 25-letniego okresu produkcji. Czytaj więcej

Czytaj więcej

Artykuły Comments (0) |

Lancia Astura – następca legendarnej Lambdy

Na początku lat 30. Lancia sposobiła się do zdecydowanej zmiany modelu. Legendarna Lambda, produkowana od 1922 miała zejść ze sceny. Pracowano nad dwoma projektami jednocześnie. Następcy Lambdy, to mały samochód Artena i elegancki wóz Astura. O tym drugim chcemy tu napisać.Vincenzo Lancia był w kłopocie. Jego wielki przebój, samochód Lambda, postarzał się. Dzięki temu przełomowemu modelowi firma stała się drugim wielkim producentem pojazdów we Włoszech, ale umieszczenie godnego następcy na rynku nie było zadaniem łatwym.

Czytaj więcej

Czytaj więcej

Artykuły Comments (0) |

Fiat 124 Abarth Spider – wspomnienia o spełnionych marzeniach

„Fiat 124 Abarth Spider… ten samochód śni mi się po nocach”. Takie były pierwsze słowa naszej rozmowy z Maciejem Stawowiakiem, kiedy spytałem o wspomnienia związane z tym autem. To samo usłyszałem potem od Ryszarda Żyszkowskiego i prawdopodobnie taką opinię wyraziliby Andrzej Jaroszewicz, Janusz Wojtyna, Jacek Różański i Jan Czyżyk, czyli wszyscy którzy na początku lat 70. mieli możliwość poznać ten samochód podczas startów w wielu rajdach.
Czytaj więcej

Czytaj więcej

Artykuły Comments (0) |

Wołanie z gór – Condor V2

Tak samo majestatycznie jak ogromny kondor panuje na wysokości 7000 metrów ponad Andami, tak i motocykle Scheffera miały kiedyś panować nad przełęczami Szwajcarii. Nie ma wątpliwości – Eduard Scheffer miał wielkie zamiary, fałszywa skromność na pewno nie była cechą jego charakteru.

Czytaj więcej

Czytaj więcej

Tylko u nas Comments (0) |

Fiat GTJ – sportowy Batmobil z warszawskiego OBR-u

„Patrzcie! To nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo!” – ten cytat z Barejowskiego „Misia” najlepiej ilustruje tło towarzyszące bohaterowi naszej opowieści. Zrodzony na podwalinach propagandy sukcesu, mógł otwierać oczy niedowiarkom. Wyglądem niewiele odstawał od BMW E9 CSL, a oficjalne dane techniczne mogły wywoływać wypieki na twarzy. Dziś, po 40 latach Fiat GTJ nadal wywołuje wielkie emocje, tym razem dzięki inicjatywie Łukasza Waisa, który postanowił przywrócić jego legendę.

Czytaj więcej

Czytaj więcej

Tylko u nas Comments (0) |

Aston 15/98 Martin na egzotycznej trasie 1000 Millas Sport

Dla wielu z nas to egzotyczna i niewiele mówiąca nazwa, ale kryje się pod nią jedna z doskonale znanych automobilistom prestiżowych imprez – Milla Miglia. Na zasadzie umowy licencyjnej wyścig pojazdów zabytkowych rozgrywany jest nie tylko we Włoszech, ale również w Japonii i od 28 lat w Argentynie. Po raz pierwszy w historii uczestnikami tej imprezy byli również Polacy.

Czytaj więcej

Czytaj więcej

Tylko u nas Comments (0) |

Tarpan, Big Ben i Parlament – brytyjska historia polskiego rolnika

Szerokie, PGR-owskie pola i Tarpan? Nic nowego. Ale Tarpan na londyńskiej ulicy? To z całą pewnością duże zaskoczenie. Jak dotarł na Wyspy Brytyjskie?

Czytaj więcej

Czytaj więcej

Archiwum, Tylko u nas Comments (0) |

Fiat 126NP – jak projekt „malucha” z przednim napędem wędrował po schodach

Niełatwo było udźwignąć projekt „malucha” z przednim napędem, przyznaje prof. Jerzy Ginalski z Wydziału Form Przemysłowych krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Czytaj więcej

Czytaj więcej