Porady Comments (1) |

Opony dla zabytków – o czym należy wiedzieć przed ich zakupem

Posiadacze pojazdów zabytkowych na dwóch czy więcej kołach często niewiele wiedzą na temat prawidłowego ogumienia do ich zabytków, a to czasem ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo. W okresie 120 lat motoryzacji ogumienie przebyło równie długą drogę jak silniki czy podwozia. Wprowadzono zasadnicze zmiany konstrukcyjne opon, technologie wytwarzania i montowania na obręczach. Czytaj więcej

Czytaj więcej

Aktualności Comments (0) |

Mustang porucznika Bullita odnaleziony?!

Nie ma chyba osoby, która nie pamiętałaby legendarnego pościgu ulicami San Francisco, gdy porucznik Frank Bullit za kierownicą Forda Mustanga GT ścigał we wspaniałym stylu dwójkę gangsterów w czarnym Dodgu Chargerze. Po blisko pół wieku, zupełnym przypadkiem w Meksyku odnaleziono najprawdopodobniej jeden z dwóch samochodów spod znaku dzikiego rumaka, które brały udział w kultowych scenach z 1968 r. Czytaj więcej

Czytaj więcej

Archiwum Comments (0) |

Moto Guzzi Motoleggera 65 – Guzzino 04

Więcej – już od 11 kwietnia!

Czytaj więcej

Porady Comments (0) |

Renowacja nadwozia – woda pod ciśnieniem zamiast piasku

Stary lakier i brud znikają, blacha pozostaje nietknięta – zamiast piaskowania i kąpieli w ługu, sprawia to strumień wody pod wysokim ciśnieniem. Przyjrzyjmy się jednej z rzadziej stosowanych u nas technologii. Czytaj więcej

Czytaj więcej

Archiwum Comments (0) |

Układy wtryskowe – Kugelfischer

Układ mechanicznego wtrysku paliwa firmy FAG Kugelfischer zaistniał w historii motoryzacji głównie dzięki sportom motorowym i sukcesom odnoszonym przez samochody wyścigowe i rajdowe. Bardziej zainteresowanym tematem zasilania wiadomo również, że autorskie rozwiązanie tego niewielkiego producenta łożysk tocznych z Schwienfurtu z ogromnym powodzeniem stosowane było nie tylko w silnikach wyścigowych, ale też w jednostkach napędowych bardziej zaawansowanych technicznie aut seryjnych, jak np. Ford Capri RS, BMW 2002 tii, Peugeot 504 TI, czy Lancia Flavia. Czytaj więcej

Czytaj więcej

Archiwum Comments (0) |

Czyste obręcze – myjemy felgi

Pokryte pyłem z hamulców tarczowych obręcze kół, szczególnie te z lekkich stopów lub stalowe, lakierowane w jasnych kolorach nie są szczególną ozdobą. W dodatku, jak się okazuje, zabrudzenia wcale nie są łatwe do usunięcia, a pozostawione na dłużej „wgryzają” się w strukturę lakieru obręczy. Czytaj więcej

Czytaj więcej

Archiwum Comments (0) |

Aichi / Cony – giganty i liliputy

70 lat temu, gdy zamilkły strzały na frontach Europy i Azji, producenci uzbrojenia w pokonanych krajach faszystowskiej koalicji zmuszeni zostali do zawieszenia działalności albo do zmiany profilu produkcji. Część z nich zaistniała na dobre w branży motoryzacyjnej. Wszyscy znamy mikrosamochody oferowane w latach 50. przez niemieckie firmy lotnicze Messerschmitt czy Heinkel. Przypuszczam natomiast, że niewielu czytelników wie, iż podobną drogę wybrała istniejąca do dziś japońska firma Aichi.

  Czytaj więcej

Czytaj więcej

Archiwum Comments (0) |

Chevrolety od Lilpopa

 

Zasymilowane rodziny XVIII- i XIX-wiecznych imigrantów i ich potomkowie odegrały bardzo dużą i ważną rolę w rozwoju polskiego przemysłu, w tym polskiej motoryzacji. Mowa głównie o Niemcach, Austriakach, Belgach, Anglikach, Francuzach, Żydach oraz kilku mniejszych grupach narodowościowych. Polska była dla nich ojczyzną i dali temu po wielokroć dowody.

Jednym z przedsiębiorstw, które zapisały się w historii, była warszawska spółka Lilpop, Rau i Loewenstein. Powstała w 1818 r. jako przedsięwzięcie dwóch brytyjskich imigrantów Morrisa i Evansa i zajmowała się produkcją – ogólnie mówiąc – żelazną. Po kilku zmianach własnościowych, stała się w 1868 r. własnością spółki Stanisława Lilpopa, Wilhelma Raua oraz Leona Loewensteina. Jednym z koronnych wyrobów były rury żelazne różnych zastosowań. Wkrótce dołączyły do nich maszyny parowe, wagony i wszelki tabor kolejowy, urządzenia torowe, mosty żelazne i inne konstrukcje stalowe. Do tego doszły maszyny dla przemysłu ceramicznego, chłodnie i urządzenia chłodnicze. Firma funkcjonowała przed odzyskaniem niepodległości, jak i po 1918 r., jako spółka akcyjna.

W czasie I wojny światowej mocno ucierpiała, maszyny wywieziono, a budynki zostały zniszczone. Mimo tego w latach 20. odzyskała zdolności produkcyjne. Organizacją odbudowy i prezesem firmy został Jerzy Komorowski – zięć Stanisława Lilpopa, który po wojnie wrócił do Polski z Francji.

Czytaj więcej

Czytaj więcej

Archiwum Comments (0) |

Motorydwan – duma czy wstyd?

Tylko nie zapomnij proszę oddzwonić, ten pan telefonował już dwa razy – powiedziała koleżanka. Sprawa wydawała się nudna. Klient zaproponował sprzedaż fabrycznie nowego motorydwanu i dodatkowo wspomniał, że powinienem się z tej propozycji ucieszyć. Czytaj więcej

Czytaj więcej

Archiwum Comments (0) |

Narodziny super bike’ów – Honda CB750

 

Nikt nie przypuszczał, jak bardzo przełomowy i brzemienny w skutkach dla motocyklizmu i całej motoryzacji, stanie się rok 1968, w którym na Tokyo Motor Show po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowano Hondę CB 750. To był szok dla ekspertów i dla przeciętnych miłośników motocykli. Czterocylindrowy rzędowy silnik o konstrukcji znanej, lecz zarezerwowanej do tej pory dla niewyobrażalnie drogich maszyn wyczynowych, zamontowano w dość tanim motocyklu, a do tego dodano hamulec tarczowy na przednim kole, doskonałe osiągi (200 km/h) i estetyczny wygląd. Czytaj więcej

Czytaj więcej