Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Najnowszy numer Automobilisty już w sprzedaży!

Kto czyta… nie błądzi! Zwłaszcza gdy czyta Automobilistę. W każdym numerze udzielamy porad, podpowiadamy i rozwiewamy wątpliwości. Chcesz skompletować brakujące numery? Odwiedź nasz sklep! Nie zapomnij też o prenumeracie, by zawsze być na bieżąco. A jeśli „nie masz gdzie tego trzymać”, wykup dostęp do archiwum i ciesz się Automobilistą w wersji on-line.

W najnowszym numerze

Seat 600 z OIOM-u

To jeden z najważniejszych Seatów w historii, a zarazem jeden z kluczowych samochodów hiszpańskiej motoryzacji. Ten konkretny jeszcze kilka lat temu wyglądał jak wyciągnięty ze złomu. Pochodzi z 1972 r., co dla jego właściciela ma kolosalne znaczenie. Egzemplarz, który prezentujemy to rocznik 1972, a to znaczy, że powstał tylko rok przed zakończeniem produkcji modelu 600. Do Polski przyjechał z Holandii, ale w chwili, gdy wjeżdżał (czy raczej był wciągany) na lawetę, był w stanie złomu. Właścicielem jest pan Piotr, który co się dało, zrobił przy Seacie sam: – To była ruina. Tyle dobrze, że udało się zdobyć wszystkie części. Co się dało, dawałem nowe. Sprowadzałem je z Hiszpanii, z Niemiec, jak się ma wszędzie kumpli, to się daje radę. Były,

Mercedes W108 zapowiedź Klasy S

Za rok minie już 60 lat od prezentacji tego modelu, zatem dla młodszych kolekcjonerów może wydawać się mniej interesujący. Postaram się jednak przewrócić błędne myślenie o jego nowoczesności i wygodzie podróżowania. Był ważnym krokiem Daimler-Benza w kierunku zbudowania Klasy S i co istotne, dość często występuje w polskich kolekcjach ceniony za wizerunek i niezawodność. Dlaczego pokazujemy właśnie ten egzemplarz? Odpowiedź znajdziecie na końcu. Zespół motoryzacyjnych indywidualności Przy konstrukcji Mercedesa W108, w czasach „niemieckiego cudu gospodarczego”, spotkało się kilku gigantów projektowania samochodów. Zacznijmy od Karla Wilfierta – szefa działu rozwoju, Friedricha Geigera – szefa działu stylistyki zapamiętanego jako projektanta nadwozia słynnego przedwojennego Mercedesa 540K Special Roadster (powstało tylko 25 egzemplarzy, ale obecnie jeździ ich więcej niż wyprodukowano!) oraz Paula Bracqa, który

Volvo 164 luksus w szwedzkim wydaniu

Mówiono o nim, że to szwedzki Mercedes. Zupełnie niesłusznie – w tej parze to raczej Mercedes byłby niemieckim Volvo. Stary pomysł wreszcie zrealizowany Volvo 164 widoczne na zdjęciach pochodzi z 1972 r., a więc ze środkowego etapu produkcji. Model zadebiutował w 1968 r. i był dostępny do roku 1975. Wprowadzając go do produkcji, Szwedzi chcieli uzupełnić paletę modeli zaliczanych do serii 140, w skład której wchodziły: dwudrzwiowy sedan (Volvo 142), czterodrzwiowy sedan (Volvo 144) oraz pięciodrzwiowe kombi (Volvo 145). Volvo 164 stanowiło luksusowe wypełnienie dotychczasowej oferty i zdaje się, że z powierzonego zadania wywiązało się naprawdę dobrze. Warto zaznaczyć, że pomysł stworzenia dostojnego modelu z dużym silnikiem kiełkował od końca lat 50. Wówczas z planów nic nie wyszło, a realizację

PZInż. w czasie wojny i tuż po niej

Główny obiekt „F2” Państwowych Zakładów Inżynierii (PZInż.), największego wytwórcy pojazdów wojskowych i cywilnych II RP, znajdował się w Warszawie przy ul. Terespolskiej 34/36. Został unicestwiony przez niemieckich najeźdźców w walkach wrześniowych 1939 roku i okresie okupacji. Praca fabryki została jednak przerwana. 5 września zdecydowano o ewakuacji w odległe od frontu okolice Pińska na Polesiu. Na samochodach głównie z magazynu wyrobów gotowych, wywieziono pojazdy w trakcie montażu i części potrzebne do ich ukończenia. W lasach pod Pińskiem zorganizowano montownię i wykończalnię przywiezionych pojazdów, dostarczając do 12 września jednostkom wojskowym w okolicach Brześcia około 200 ciężarówek. Kolejne przekazano przygodnym oddziałom. 14 lub 15 września nakazano przeniesienie „montowni” do Tarnopola transportem kolejowym. Wobec inwazji Rosji radzieckiej 17 września na walczącą z Niemcami Polskę, transport został

Spis treści:

SEAT 600 z OIOM-u

str.16

Mercedes W108 Zapowiedź Klasy S

str. 28

Volvo 164 coś innego

str. 40

Oldsmobile '98 - polonus

str. 48

W serwisie Legends Duda-Cars kombi tez może być super ciekawy!

str. 80

Lancia Appia klasa premium nie jest wcale nowa...

str. 74

Formuła historyczna 2024

str. 88