Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

W serwisie Legends Duda-Cars Alfa Romeo 8C Spider

W ramach działalności Legends Duda-Cars, marki, która zajmuje się głównie sprzedażą, naprawą i renowacjami samochodów Mercedes-Benz, jest podtrzymywanie dziedzictwa marki oraz dzielenie się naszą pasją do niej. Jednakże jesteśmy otwarci także na inne… legendy motoryzacji. W artykule chcę przedstawić  wyjątkowy samochód, który pojawił się w naszej ofercie sprzedażowej. Mimo że bohaterka jest młoda wiekiem, już w momencie premiery wiadomo było, że stanie się obiektem westchnień wielu kolekcjonerów i entuzjastów motoryzacji. (08/24)

Przedmiotem opowieści jest „włoszka” w najsoczystszej formie: Alfa Romeo 8C Spider. Prawdopodobnie model 8C głównie kojarzy się entuzjastom z sukcesami w wyścigach w latach 30. i 40. XX wieku, jednakże po wielu latach oczekiwania firma Alfa Romeo postanowiła wskrzesić magiczne oznaczanie.

Pierwszy raz model w nowym wydaniu został zaprezentowany jako samochód koncepcyjny w pięknym nadwoziu dwudrzwiowego Coupé w 2003 r. na targach we Frankfurcie. W 2006 r. podczas wystawy w Paryżu został zaprezentowany model produkcyjny (ku zaskoczeniu wszystkich był bardzo zbliżony z projektem samochodu koncepcyjnego), pod nazwą 8C Competizione. Nadwozie nawiązywało do legendarnych modeli Alfy, takich jak 33 Coupé Stradale czy Giulia TZ. Większość elementów karoserii zostało wykonanych z karbonu.

Koncepcja pojazdu zakładała silnik V8 z przodu, połączony ze skrzynią biegów w układzie Trans Axle, dyferencjał ze szperą oraz tylny napęd. Sercem auta produkcyjnego została widlasta ósemka o pojemności 4,7 litra, zbudowana przez Ferrari. Motor ten generował moc ponad 400 KM i charakteryzował się niesamowitym brzmieniem. Z kolei wiele elementów zawieszenia zostało zapożyczonych z Maserati GT, również cały montaż 8C odbywał się w zakładach Maserati w Modenie. Producent z góry narzucił, że liczba wyprodukowanych 8C pomimo dużego zainteresowania zostanie ograniczona tylko do… 500 egzemplarzy.

Bohaterką artykułu jest wersja 8C Spider – samochód w wersji kabriolet z otwieranym materiałowym dachem. Wersja Spider w formie samochodu koncepcyjnego pierwszy raz publicznie ujrzała światło dzienne w 2005 r. na Pebble Beach Concours d’Elegance, trzy lata później na targach w Genewie została zaprezentowana wersja produkcyjna.

Tak jak w wersji Coupé, odmiana z otwieranym dachem produkowana była w zakładach Maserati w Modenie. Cała „populacja” miała wynosić również 500 sztuk. Wersja Spider technicznie była bliźniakiem wersji Competizone, jedynie zawieszenie zyskało nieco łagodniejsze ustawienia, by pasowało charakterem do wersji bez dachu. Dodatkowe wzmocnienia nadwozia dla kabrio spowodowały, iż Spider „przytył” 90 kg w stosunku do Coupé. Jednakże wersja z otwieranym dachem otrzymała, jako fabryczny element wyposażenia, hamulce karbonowo-ceramiczne, które były lżejsze o 14 kg od tradycyjnych, stalowych.

Oferowany przez Legends Duda-Cars egzemplarz został wyprodukowany w 2010 r. i jest jedynym 8C Spider, który od nowości jest w Polsce. Pomimo iż samochód oficjalnie nie był oferowany na naszym rynku, jeden z kolekcjonerów postanowił spełnić swoje marzenie i skontaktował się bezpośrednio z fabryką. Pokaz auta oraz konfiguracja miały miejsce w Modenie w Maseratii. Po dokonaniu konfiguracji i złożeniu zamówienia, właściciel postanowił, że chce odebrać samochód w wybranym przez siebie, polskim salonie Alfa Romeo. W ten sposób auto trafiło do Polski i przez kilka lat było bezpiecznie przechowywane w jednych rękach. Po tym okresie zostało odkupione przez zespół Legends Duda-Cars. Pomimo swoich 14 lat, samochód legitymuje się przebiegiem niespełna 2150 km i prezentuje nadal stan fabrycznego zachowania.

Nasza Alfa Romeo wykończona jest w klasycznym połączeniu kolorystycznym: nadwozie w czerwonym kolorze „Rosso Alfa” oraz wnętrze w czerwono-czarnych barwach. Wnętrze ma mocno sportowy charakter, fotele przygotowane przez firmę Sparco wykonane są z karbonu, ma karbonowe łopatki do zmiany biegów oraz przyciski przypominające te używane w autach przeznaczonych do Motorsportu. Skórzana tapicerka została dostarczona przez firmę Poltrona Frau.

W komplecie do 8C fabrycznie dokładane była ładowarka do akumulatora z logiem 8C oraz pokrowiec. Co ciekawe, dziś na rynku kolekcjonerskim obecność tych akcesoriów potrafi przesądzić o wyższej cenie auta.

Projektanci przewidzieli, że samochód będzie ozdobą wielu kolekcji i pod fotelem kierowcy wyprowadzili fabrycznie gniazdko do ładowarki, by akumulator podczas dłuższego postoju nie uległ rozładowaniu. Pomimo surowego, sportowego charakteru auto jest wyposażone w elektryczno-hydrauliczny system otwierania dachu.

Za projekt samochodu odpowiedzialny był m.in. Wolfgang Egger z Alfa Romeo Style Center. swoje zadanie wykonał doskonale – przepiękna smukła sylwetka auta podkreślona jest 20-calowymi felgami w charakterystycznym dla Alfy kształcie. Przednie błotniki przyozdobione są wlotami powietrza oraz srebrnym napisami Alfa Romeo Centro Stile. Z przodu pojazdu umieszczone są typowy dla Alfy centralny wlot, tak zwane „Scudetto”, oraz charakterystyczne przednie reflektory z opływowymi obudowami. Z tyłu – bardzo charakterystycznymi elementami sportowej stylizacji są okrągłe lampy oraz cztery końcówki wydechu w dolnej dokładce tylnego zderzaka.  

Pomimo niebywałej urody tego auta, najważniejszym elementem jest układ napędowy. Silnik V8 pomimo że spokrewniony z Ferrari i Maserati, wydobywa z siebie niesamowity dźwięk, o zupełnie innej barwie niż wymienione dwie marki.

Procedura zapalania odbywa się w następująco: przekręcenie kluczyka, obie łopatki od biegów przyciśnięte na raz w pozycji neutralnej i na końcu czerwony przycisk START ENGINE. Po sekundzie wydobywa się niesamowity dźwięk (a to dopiero wolne obroty i tryb normalny!), za pomocą przycisku otwierają się klapy w wydechu i Alfa zaczyna oddychać „pełną piersią”. Pod obciążaniem przy pełnym gazie, każdy entuzjasta motoryzacji przenosi się w inny wymiar.

Skrzynia biegów może być używana w trybie automatycznym, jednakże prawdziwa zabawa zaczyna się, gdy za dotknięciem łopatki aktywuje się tryb manualny. W trybie ręcznym biegi zmieniają się błyskawicznie, natomiast wymaga to dużej precyzji i wyczucia od kierowcy, by nie doznać… kontuzji karku. Spider rozpędza się do pierwszej setki w 4,5 sekundy, a prędkość maksymalna przekracza 290 km/h.

Zawieszenie Alfy jest dość sztywne, ale zapewnia niesamowity poziom przyczepności, choć musimy mieć w sobie wiele pokory wobec tego auta. Pomimo systemów bezpieczeństwa samochód potrafi „rzucić tyłem” w nieoczekiwanym momencie.

Alfa Romeo 8C Spider to model, który według nas na stale zapisał się w historii współczesnej motoryzacji.  Wyjątkowa uroda, niesamowite osiągi, dźwięk oraz unikatowość wynikająca z limitowanej produkcji stanowi o tym, iż jest to doskonała pozycja dla każdego kolekcjonera lub miłośnika motoryzacji. Oczywiście, jak każdy włoski ,,Supercar” znajdzie jakiś element, który został zapożyczony z niższych modeli, jak chociażby okrągłe kierunkowskazy w błotnikach, jednak po odpaleniu silnika tego typu detale spadają na dalszy plan. Odczucia, które pozostają po przejażdżce tym samochodem, zostają z nami na całe życie.

To jedno z tych aut, które nie zostanie tylko odhaczone, a wpisane na listę aut marzeń. Jeśli jest to również Twoje marzenie, to możemy je spełnić. Samochód jest dostępny w aktualnej ofercie Legends Duda-Cars, znajduje się w salonie w Golęczewie k. Poznania. Zainteresowanych zapraszamy do kontaktu i odwiedzin https://legendscars.pl/.