Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Opel Motoclub 500 – pół litra Opla

Motocykl firmy Opel? Jak znana firma samochodowa radziła sobie z produkcją jednośladów? O najsłynniejszym z jej motocykli chcemy dzisiaj opowiedzieć. (01/2021)

Firma Adam Opel rozpoczęła swoją działalność w 1862 r. Jej pierwszymi produktami były maszyny do szycia, rowery itp. Produkcja motoryzacyjna ruszyła w 1897 r., czyli z całą pewnością można ją zaliczyć do pionierów. Dzisiaj tylko nieliczni kojarzą markę Opel z czymś innym niż samochody. Zresztą od momentu wejścia do firmy amerykańskiego koncernu General Motors (1929/30), samochody stały się jej domeną, a spotkanie motocykla i to niezłej klasy ze znakiem fabrycznym Opel wywołuje niemałe zdziwienie.

Oprócz pojazdów czterokołowych produkowanych od 1899, w 1901 r. firma rozpoczęła produkcję motocykli na niezbyt dużą skalę. Były to klasyczne w tamtym okresie pojazdy przypominające wzmocnione rowery z silnikami o mocy od 1,75 KM do około 3,5 KM. Niektóre źródła podają, że pierwsze motocykle Opla z 1901 były wzorowane na konstrukcji jednośladów Laurin&Klement, trudno jest jednak jednoznacznie to potwierdzić.

W 1904 r. Opel wprowadził – jako jeden z pierwszych na świecie – motocykl z silnikiem ze sterowanymi mechanicznie obydwoma zaworami (większość czterosuwów posiadała wtedy zawór ssący automatyczny tzw. atmosferyczny). Rok 1905 przyniósł pierwsze motocykle z silnikami dwucylindrowymi, wtedy w dość nietypowym układzie twin.

Na przełomie 1907 i 1908 przerwano produkcję motocykli koncentrując się na wytwarzaniu samochodów własnej konstrukcji oraz na licencji firm Darracq i ciągle też rowerów oraz maszyn do szycia.

Po pierwszej wojnie światowej w 1920 r. firma ponownie zaistniała jako producent jednośladów wytwarzając silniki stosowane do napędu rowerów oraz rowery, do których można je było mocować. Silniki te miały pojemność 140 cm3 i rozwijały moc około 1,1 KM. Na bazie takiego jednośladu w 1921 zbudowano lekki motocykl wyścigowy. Była to ciekawa konstrukcja z czterema zaworami w głowicy, rozwijająca z pojemności 150 cm3 aż 4 KM, a Fritz von Opel wygrywał na nim wiele wyścigów.

Kolejna konstrukcja Opla to silnik wyścigowy 200 cm3 o mocy 5,5 KM zamontowany w motocyklu, który zwyciężył w 1922 r. na torze Nürburg. W 1923 r. na motocyklu z chłodzonym wodą 350-centymetrowym silnikiem Fritz wygrał wielkie zawody na torze Avus.

Jednak główna uwaga konstruktorów nadal koncentrowała się na projektowaniu samochodów, czego rezultatem była np. bardzo udana konstrukcja modelu Laubfrosh z 1924. Opel stał się w tym czasie jednym z głównych producentów samochodów osobowych w Niemczech, wytwarzając jeszcze podwozia, omnibusy i ciągniki. Dla przykładu w 1926 bramy zakładów Opla opuściło około 53 000 samochodów osobowych! Nasza FSO przekroczyła tę liczbę dopiero w 1970.