„Lądy i morza przemierzam, kulę ziemską z otwartym czołem. Fivowski mam paszport na sercu. Skąd, pytam, skąd go wziąłem?” A, w PZM sobie załatwiłem – parafrazą słynnej kwestii z filmu „Miś” przypominamy o kartach FIVA, które pomagają właścicielom pojazdów zabytkowych w poruszaniu się po Europie i występowaniu na międzynarodowych imprezach, nie tylko o sportowym sznycie. (07/25)

Fédération Internationale des Véhicules Anciens, w skrócie FIVA została utworzona w 1966 r. we Francji i jest to jedyna federacja tego typu honorowana przez UNESCO, a także jedyna mająca tak szeroki zakres działania, na wielu płaszczyznach, na wszystkich kontynentach. Jednym z członków federacji jest Polski Związek Motorowy. Najważniejszym zadaniem organizacji jest promocja ochrony zabytków motoryzacji oraz ułatwianie kontaktów i współpracy pomiędzy klubami na całym świecie.
Jednym z kilku ważnych elementów pracy FIVA jest prowadzenie rejestru pojazdów zabytkowych. Efektem tych działań jest karta FIVA, która ma wielką moc. Dzięki niej otrzymujemy od FIVA (w Polsce za pośrednictwem PZM) obszerną, niezależną dokumentację pojazdu, która może posłużyć jako paszport pojazdu przy poruszaniu się po Europie, a także przy sprzedaży do innego kraju. Wydane karty FIVA oraz dane w niej zawarte są przechowywane w unikalnej, zaszyfrowanej i dobrze chronionej bazie danych. Ponadto każdemu pojazdowi przydzielany jest numer rejestracyjny FIVA – FRN, generowany na podstawie indywidualnych parametrów pojazdu i unikalny dla pojazdu przez cały okres jego użytkowania.
Co się znajduje na karcie FIVA i kto ją wykonuje?
Karta FIVA opisuje informacje o pojeździe dostarczone przez właściciela i sprawdzone przez przedstawiciela FIVA (w tym wypadku PZM) jako niezależnego organu. Dokument identyfikuje pojazd i jego stan zachowania w momencie inspekcji. Rejestruje również znaną historię pojazdu, modyfikacje, specyfikację techniczną, tak aby zachować światowe dziedzictwo motoryzacyjne. Karta FIVA jest również używana podczas wydarzeń zatwierdzonych przez federację, a także podczas innych wydarzeń i może być używana przez właścicieli do innych celów czy identyfikacji pojazdu. W niektórych krajach poruszanie się po Strefie Czystego Transportu dla pojazdów klasycznych odbywa się tylko lub m.in. na podstawie karty FIVA. Start w rajdach to jedno, a niektóre ułatwienia i ulgi to drugie. Na przykład w Szwajcarii karta FIVA znacznie ułatwia przejście do statusu pojazdu zabytkowego, a w niektórych kantonach jest nawet obowiązkowa.
W tej chwili formularz niezbędny do wykonania karty FIVA można wykonać online – szybko i sprawnie. Zdigitalizowany wniosek pozwala na przesłanie jeszcze bardziej szczegółowego opisu pojazdu za pomocą opcji wyboru właściwości pojazdu z listy. Dzięki temu użytkownik może tworzyć bardziej szczegółowe dane dotyczące takich obszarów, jak renowacja pojazdu, historia zdarzeń, szczegóły dotyczące właściciela itp.
W Polsce PZM jest odpowiedzialny za wystawianie FIVA ID CARD dla wszystkich pojazdów zabytkowych w Polsce. PZM nie może wystawiać kart FIVA pojazdom na obcych tablicach rejestracyjnych, nawet jeżeli ich właścicielami są obywatele polscy np. na stałe mieszkający za granicą.
Jakie pojazdy mogą otrzymać Kartę FIVA?
Karta identyfikacyjna FIVA wydawana jest dla każdego pojazdu zabytkowego, definiowanego jako pojazd uliczny (samochód, motocykl, pojazd użytkowy) napędzany mechanicznie, który: ma co najmniej 30 lat i jest utrzymywany w historycznie poprawnym stanie, nie jest używany jako środek transportu codziennego. Zatem nie musi on być zarejestrowany na tzw. żółtych blachach, nie musi także być w 100 proc. oryginalny. Co ważne, karta identyfikacyjna FIVA wydawana jest wyłącznie po fizycznej inspekcji pojazdu przez Komisarza Technicznego PZM, który sprawdza, czy pojazd jest zgodny z Kodeksem Technicznym FIVA. Dokument ważny jest przez 10 lat od momentu wydania lub do zmiany właściciela.
Karta dla youngtimerów
Dla pojazdów młodszych niż 30 lat także przewidziano pewne dokumenty. Pojazdy w wieku od 20 do 29 lat można zarejestrować jako FIVA Youngtimer. W tym wypadku pojazd także nie może być używany jako środek transportu codziennego. Różnica polega także na tym, że dokument FIVA Youngtimer może zostać wydany bez fizycznej inspekcji pojazdu.
KURS – Jako pasjonat i aktywny uczestnik rajdów samochodów zabytkowych, odkrywam niezliczone korzyści płynące z posiadania karty FIVA. Moja przygoda z rajdami, zarówno w Polsce, jak i za granicą, wzbogaca się dzięki temu uznanemu międzynarodowemu „dowodowi tożsamości pojazdu”, który nie tylko ułatwia mi życie, ale także podnosi prestiż moich pojazdów. Posiadanie FIVA ID Card to przede wszystkim potwierdzenie autentyczności mojego pojazdu jako zabytku. Dzięki niej łatwiej jest mi przekraczać granice, uczestnicząc w tak prestiżowych rajdach jak Rally Monte Carlo Historique, Temple Rally czy rajdy serii Carrera: Italia, Riviera. Karta eliminuje wiele biurokratycznych barier, ułatwiając proces badania technicznego, co jest kluczowe podczas międzynarodowych wydarzeń. Kiedy startuję w krajowych rajdach, jak Mistrzostwa Polski Pojazdów Zabytkowych czy Grand Prix Polski Pojazdów Zabytkowych, FIVA ID Card pomaga w szybkiej i bezproblemowej weryfikacji mojego pojazdu. Poza aspektem praktycznym, karta FIVA jest również wyrazem uznania dla mojego zaangażowania w ochronę dziedzictwa motoryzacyjnego. To rodzaj prestiżu, który dla entuzjastów oldtimerów ma ogromne znaczenie, zarówno emocjonalne, jak i praktyczne, wpływając pozytywnie na wartość moich pojazdów KON – powiedział nam Tomasz Dzitko, uczestnik MPPZ oraz wielu rajdów zagranicznych
KURS – Moim pierwszym samochodem z kartą FIVA był Aston Martin z 1937 r. Kiedy powstał pomysł startu na 1000 Miglia Argentina, to karta FIVA była tam wymogiem. To samo było na innych rajdach zagranicznych, w tym 100 Miglia we Włoszech, Japonii, USA, Coppa D’Oro, Tazio Nuvolari czy Targa Florio. Powodem, dla którego warto, aby samochód posiadał taką kartę, to także świadectwo jego stanu zachowania, respektowane na całym świecie. Polecam wszystkim właścicielom samochodów zabytkowych kartę FIVA, jak również kartę FIA, która klasyfikuje do startu samochody zabytkowe nie tylko do wyżej wymienionych rajdów, ale też do niektórych wyścigów za granicą KON – powiedział nam Marian Stoch.