Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Automobile na Dolnym Śląsku

I Europejski Zlot Forda modelu T oraz automobili do 1930 roku

16-19 września 2021

Na jeden weekend września tego roku Jelenia Góra stała się stolicą nie tylko Karkonoszy, ale także przedwojennej motoryzacji. A to wszystko dzięki imprezie dla miłośników automobili wyprodukowanych do 1930 r., ze szczególnym uwzględnieniem Fordów Model T, której organizatorem było Królewskie Towarzystwo Automobilowe z Jeleniej Góry. (12/21)

Bazą zlotu był Hotel***** Pałac Pakoszów – jedna z najpiękniejszych rezydencji tego typu na Dolnym Śląsku. Na początek każdy pojazd został poddany ocenie technicznej i przeszedł gruntowną kontrolę w replice 100-letniej stacji diagnostycznej, zorganizowanej przez Bosch Service dla uczczenia 100-lecia tej sieci, która również przypada na 2021 r. Można było wymienić olej na Gulfa oraz dokonać niezbędnych regulacji. Całość nadzorowana była przez inż Zbigniewa Nowosielskiego, autorytet w dziedzinie odbudowy przedwojennych pojazdów, stale współpracującego z Muzeum Narodowym.

To był konieczny wstęp przed Wyścigiem Górskim „100 Years of Speed“, który odbył się następnego dnia na 4-kilometrowej, zamkniętej dla ruchu drodze. Trudna i bardzo niebezpieczna górska trasa powodowała, że rywalizacja była jeszcze ciekawsza. Widoczne z kabiny automobila ostre zbocza gwarantowały dodatkowy dreszczyk emocji. Pojazdy podzielono na trzy klasy: fabryczne Fordy T, wyścigowe Fordy T oraz pozostałe automobile do 1930 r. Punktualnie o 12 na trasę ruszyli goście honorowi czyli Marek Gieruszczak i Maciej Maciejewski na swoim pierwszym rajdowym Fiacie 126p. Zaraz potem wystartowały 100-letnie automobile! Mordercza trasa sprawiła, że stacja serwisowa miała co robić do późnej nocy! Nadpalone sprzegła, odkręcone wydechy, wytłuczone panewki i nawet brak benzyny tuż przed metą – to tylko niektóre przygody, jakie spotkały zawodników! Nie przyćmiły one jednak uśmiechów i emocji związanych z walką o 1. miejsce.  Zwycięzcą wyścigu został Ford Model T „Rajo“, kierowany przez p. Hrabala z Czech. To pojazd z niezwykle ciekawą historią. Został wykonany w wersji wyścigowej w 1918 r. przez firmę Hersta „Rajo“ Motor Company w Winconsin w USA i wyposażony w silnik 2,8 l, 4 cylindry, 36 HP, 8-zaworowy. Pierwszym właścicielem był Glen Schultz z Colorado Springs, który zwyciężył nim w 14-milowym wyścigu górskim PIKES PEAK w Nebrasce 5 września 1921 r. W jego posiadaniu było wiele rekordów prędkości. Obecnie samochód znajduje się w kolekcji Muzeum Techniki i Motoryzacji w Libercu.

Wieczorem uczestnicy Zlotu wzięli udział w otwarciu Muzeum Motoryzacji w Jeleniej Górze, które powstało staraniem milośników i kolekcjonerów pojazdów z miasta i okolic. Szczególne zainteresowanie wzbudziła kolekcja samochodów rajdowych, takich jak legendarne Toyoty Celiki GT4, rajdowe Polonezy z Rajdu Polski czy „maluchy“, które królowały kiedyś na trasach rajdów! Dolny Śląsk ma wielkie tradycje związane ze sportem motorowym. To tutaj odbywają się Rajdy Polski, Elmot czy Rajdy Karkonoskie, miały też miejsce dwie sześciodniówki motocyklowe oraz mistrzostwach świata w trialu.  

W trzeci dzień imprezy na uczestników czekało Królewskie Kryterium Asów, czyli próba sportowa na Placu Ratuszowym w Jeleniej Górze. Na specjalnie zbudowym torze należalo pokonać trudne przeszkody. Liczyła się nie tylko szybkość, ale przede wszystkim dokładność, dobre wyjeżdzenie i technika jazdy. Od razu było widać, którzy kierowcy jeżdżą swoimi automobilami częściej, a którzy tylko okazjonalnie. Emocje były olbrzymie, a kibice zachwyceni. Okazało się, że na ciasnych slalomach nawet kierowca Forda A może pokonać słynącego ze zwrotności Forda Model T. Zwycięzca był tylko jeden, więc walka o Puchar oraz inkrustowany złotem długopis firmy Montblanc, głównego sponsora tej próby, była zawzięta!

Zwieńczeniem dnia był Bal Komandorski w sali balowej Pałacu Pakoszów. Goście zostali powitani przez państwa Hartmann, właścicieli pałacu. Wykwintne menu oraz muzyka na żywo sprawiły, że zabawa trwała do rana!

W niedzielę uczestnicy Zlotu mogli wziąć udział w całodniowym pikniku dla mieszkańców Dolnego Śląska, zorganizowanym na terenie Pałacu Pakoszów przez Królewskie Towarzystwo Automobilowe. Można śmiało zaryzykować stwierdzenie, że było to nasze polskie Goodwood! Można było podziwiać samochody zabytkowe i rajdowe czy wziąć udział w nauce jazdy Fordem T. Odbyły się nawet zawody w stylu amerykańskim w jedzeniu hamburgerów na czas! Natomiast właściciele youngtimerów mieli okazję dokonać bezpłatnego przeglądu w mobilnej stacji serwisowej Bosch Service oraz zasięgnąć porady, jak wyczyścić swój samochód u specjalistów z firmy Shinny Garage.

Cztery dni imprezy przeleciały nie wiadomo kiedy. Uczestnicy wyjechali usatysfakcjonowani i zapowiadają powrót w przyszłym roku. Nie można też zapomnieć o sponsorach, dzięki którym możliwe było zorganizowanie tak wielu atrakcji. Szczególne podziękowania należą się firmom: Bosch Service, Gulf, Montblanc, Shinny Garage, Hotel Pałac Pakoszów, Longchamp, Cukiernia Kraina Ciast, Noble Place, Parkan, Dermofuture, Primator, Polcolorit, Rotary Club Jelenia Góra. Honorowymi Partnerami byli Prezydent Miasta Jelenia Góra oraz Burmistrz Piechowic.