Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Formuła Historyczna – Memoriał Andrzeja Hołowieja i Krzysztofa Woźniaka

Już tradycyjnie raz w roku na tor Poznań wyjeżdżają historyczne jednomiejscowe samochody wyścigowe – Formuły. W ubiegłym roku przy okazji lipcowej rundy wyścigowych MP rozegrano dwa pokazowe biegi – memoriały Andrzeja Hołowieja i Krzysztofa Woźniaka. (03/25)

Formuła Historyczna 2024

W lipcu 2024 r. na tor Poznań wyjechało 10 samochodów. Połowa z nich były to polskie Promoty drugiej serii: najstarszy z 1979 r. Piotra Lenartowicza, kolejne Leszka Gąsiorowskiego, Ireneusza Mokrzyckiego, aż po najnowsze, z 1983 r. Mariusza Kordylaka i Lecha Wojciechowskiego. Dwie Estonie 21 prowadzone przez Roberta Cicheckiego i Stromharda Krafta, Estonia 25 Dawida Bokieja, Metalex 1-06 Jerzego Mazura oraz Dallara F3 z 1989 r. Hieronima Kochańskiego.

Stromhard Kraft

Aż trzy samochody przywiózł Dawid Bokiej – dla siebie Estonię 25, dla swojego mechanika Ireneusza „Małego” Mokrzyckiego Promota II, a dodatkowo Estonię 21 dla wyjątkowego gościa z Niemiec – Stromharda Krafta.

Kraft to bardzo ciekawa osoba. Zaczynał od wyścigów motocyklowych – w latach 1961-1967 startował MZ 125 i 250, potem w kartingu, pod koniec lat 70. ścigał się Trabantem, a w latach 80. przeszedł do Formuły Easter. Po zjednoczeniu Niemiec rozpoczął starty w historycznych Mistrzostwach Europy F3 – Marchem 753.

Jesienią 2004 r. razem z Hartmutem Thasslerem założył HAIGO – Historyczną Grupę Zainteresowania Wyścigami w Niemczech Wschodnich i przez następne 20 lat zajmował się jej prowadzeniem. HAIGO to seria wyścigów dla samochodów dawnej Europy Wschodniej, tak jak w dawnym Pucharze Pokoju i Przyjaźni, z podziałem na wyścig formuł i wyścig samochodów turystycznych. Wyścigi były rozgrywane na torach niemieckich (np. Schleiz, Sachsenring czy Lausitzring), czeskich (Most, Brno), a od 2010 r. także w Poznaniu. Nasi zawodnicy najczęściej startowali tylko u siebie, dopiero niedawno Andrzej Fontański, a potem Łukasz Janiak i Dawid Bokiej mieli ambitniejsze plany startowe.

Przez lata wszyscy widzieliśmy, ile serca i wysiłku Kraft wkłada w organizację HAIGO, a polscy zawodnicy zawsze wiedzieli, że mogą liczyć na jego pomoc. Tak było aż do jesieni 2023, kiedy do akcji wkroczyła niemiecka federacja ADAC i Kraft został odsunięty na boczny tor. ADAC zaczął wprowadzać swoje porządki, zaostrzył wymagania, podniósł wpisowe. Koszty uczestnictwa wyraźnie wzrosły, co zniechęciło polskich zawodników do startów. Na dodatek seria zaczęła omijać tor Poznań, a co najważniejsze – brakowało przyjacielskiego podejścia Krafta.

Na pomysł wpadliśmy z Dawidem Bokiejem któregoś wieczora na torze Poznań: zaprośmy Krafta do udziału w Formule Historycznej! Początkowo on sam szukał takiego samochodu, jakim kiedyś startował – czyli MT-77, ale nie udało mu się go zorganizować. I wtedy Dawid postanowił mu udostępnić swoją Estonię 21. KURS Chcieliśmy mu jakoś podziękować za wiele lat prowadzenia HAIGO. Stromhard zawsze nam bardzo pomagał. Kiedy potrzebowaliśmy części przy naprawie samochodu na wyścigu, robił wszystko co mógł, żeby je zdobyć KON– mówi Dawid Bokiej KURSWidzieliśmy, jak mu zależy na HAIGO. A na koniec pożegnano się z nim bez podziękowania. KON

Niestety, sam Dawid zakończył udział już po piątkowym treningu – awaria silnika była zbyt poważna, żeby ją usunąć na torze. Problem miał też Kraft – w Estonii 21 pękł wąż i gorąca woda z chłodnicy polała kierowcę po plecach. Całe szczęście, oparzenia nie były poważne, samochód też udało się naprawić i reszta weekendu przebiegła bez większych problemów.