Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Moto Guzzi Lodola 235 Gran Turismo  

NR 2/2023

Skowronek

Marka Moto Guzzi została założona w 1921 r. przez Carlo Guzzi, Giorgio Parodi oraz Giovanni Ravelli. Od samego początku, nieprzerwanie, do dziś ciągle w tym samym miejscu, czyli w fabryce znajdującej się w małej włoskiej miejscowości Mandello del Lario położonej nad jeziorem Como, wytwarzane są motocykle spod znaku orła.

Warto zaznaczyć, że jako jeden z niewielu producentów jednośladów, Włosi nie zaczynali od wytwarzania innych produktów, na przykład rowerów, maszyn do szycia czy instrumentów muzycznych, jak bywało to w przypadku wielu innych znanych marek.

Bogactwo oferty

Historia Moto Guzzi jest niezwykle bogata i trudno wybrać najbardziej istotne wydarzenia, by streścić je w kilku zdaniach – choćby liczne sukcesy sportowe na arenie międzynarodowej czy rekordy prędkości, imponujących osiągnięć jest wiele. Różnorodność modeli, zarówno produkowanych seryjnie, jak i wyczynowych czy prototypowych robi wrażenie, a do tego dochodzą jeszcze konstrukcje trzykołowych pojazdów użytkowych.

Włoski producent eksperymentował niemalże ze wszystkimi typami silników, jakie można było zastosować do napędu jednośladów. Od jednocylindrowych małych dwusuwów napędzających najmniejsze pojazdy (np. Motoleggera 65 ccm, 1946-54), po wyścigowy silnik V8 (Otto Cilindri 500 ccm, 1955). Silniki jednocylindrowe, czterosuwowe wyposażano w różnego typu układy rozrządu. Nie zabrakło konstrukcji rzędowych i widlastych w różnych konfiguracjach. Eksperymentowano również z jednostkami wyposażonymi w kompresor.

Dzisiaj dla większości miłośników jednośladów Moto Guzzi kojarzy się z wystającymi na boki głowicami widlastego dwucylindrowca. Układ silnika V2 o kącie rozchylenia cylindrów 90 stopni, z wałem ustawionym wzdłuż motocykla, zaprezentowany został dopiero w 1965 r., a do sprzedaży trafił w modelu V7 w 1967, ale to jest już temat na osobny materiał.

Lodola 175

Motocykl, który jest bohaterem mojego artykułu, na pewno nie jest najszybszym, najbardziej rozpoznawalnym czy najbardziej spektakularnym modelem marki, niemniej jednak jest ważnym punktem w jej historii. Moto Guzzi Lodola (skowronek), to ostatni model zaprojektowany przez Carla Guzzi i jednocześnie pierwszy, który zrywał z tradycją silników z poziomym ułożeniem cylindra, zapoczątkowaną w 1921 r. w modelu Normale.

Nowy rozdział rozpoczyna Lodola Sport wyposażona w silnik o modnej wówczas pojemności 175 ccm i mocy 9 KM. Nowe Moto Guzzi trafiło do produkcji w 1956 r. Wyróżniało się aluminiowym cylindrem z tuleją żeliwną oraz układem rozrządu z wałkiem w głowicy napędzanym łańcuchem. Miało zastąpić przestarzały, aczkolwiek zasłużony model Airone, produkowany od 1939 do 1957 i cieszący się ogromnym zaufaniem nabywców jako pojazd trwały i niezawodny. Niestety, pod koniec lat 50. mocno już odbiegał wyglądem od nowoczesnych pojazdów konkurencji.

Porównując te dwie maszyny, można powiedzieć, że Lodola była rewolucyjną konstrukcją dla Moto Guzzii. Całkowicie nowa jednostka napędowa o nowoczesnym i estetycznym wyglądzie oraz zupełnie nowa stylistyka całego motocykla miały przyciągnąć klientów. Lodola 175 nie wyznaczała trendów, ale wyglądała modnie i nie miała powodów do kompleksów przy zestawianiu z modelami innych włoskich marek, np. MV Agusty Turismo 175 czy Gilery Extra Rossa 175.

Jednak na początku nie do końca przypadła do gustu tradycjonalistom. Jako projekt stworzony od podstaw, nie mający wspólnych części z poprzednikiem, była droższa w produkcji, co musiało przełożyć się na jej cenę. Jak często bywa w przypadku nowych konstrukcji, cierpiała też na choroby wieku dziecięcego, co z kolei przekładało się na awaryjność.

Lodola 235 Gran Turismo

Lekarstwem na poprawę sytuacji był motocykl prezentowany na zdjęciach, czyli Lodola 235 Gran Turismo z 1960 r. Model ten produkowano od 1959 do 1963, powstało 26 757 sztuk. Większy silnik generował 11 KM, ale nie był już tak nowoczesny jak w 175. W jego konstrukcji użyto żeliwnego cylindra oraz prostszego układ rozrządu, z wałkiem umieszczonym w bloku silnika. Obydwa modele posiadały czterobiegowe skrzynie z dźwignią zmiany po prawej stronie oraz bateryjny układ zapłonowy z instalacją elektryczną 6V zasilaną prądnicą Marelli.