Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Szpera – jak to działa?

Szpera to termin używany w technice napędowej*. Mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu wyciągają samochód z błota, gdy wydaje się, że nic nie zadziała w trudnym terenie. Są niezawodnymi pomocnikami na śniegu i lodzie, a w wyścigach zapewniają, że nieokiełznana moc silnika dociera na drogę bez poślizgu kół. (09/24)

Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu w rzeczywistości działa dokładnie odwrotnie do tego, do czego został zaprojektowany: zapewnia, że oba koła napędowe obracają się z tą samą prędkością – niezależnie, czy samochód pokonuje zakręt czy nie. Ten rodzaj stuprocentowej blokady jest zwykle spotykany tylko w pojazdach z podwoziem terenowym, w których jedną lub więcej osi napędowych można zablokować ręcznie. Zwykle odbywa się to poprzez naciśnięcie dźwigni lub przycisku i jest realizowane elektrycznie, pneumatycznie lub hydraulicznie na osiach. Na asfalcie najlepiej jest ponownie zwolnić blokadę, ponieważ każdy zakręt na przyczepnej nawierzchni spowodowałby znaczne zużycie opon i układu napędowego. Ponadto zdolność do pokonywania zakrętów jest wtedy znacznie ograniczona.

Poza sektorem pojazdów terenowych stuprocentowa blokada praktycznie nie występuje w sektorze samochodów klasycznych, dlatego skupiamy się tutaj na najbardziej powszechnej konstrukcji – samoblokującym się wielotarczowym mechanizmie różnicowym. Jako sportowy dodatek był on dostępny fabrycznie u niektórych producentów lub mógł zostać montowany na życzenie. Efekt blokady wynosił wówczas zwykle 25, 40 lub 75 procent, przy czym ten ostatni był zwykle stosowany w wyjątkowo mocnych samochodach wyścigowych.