Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

W serwisie Legends Duda-Cars MB C124 E320 historia naszego auta

W maju 2021 r. zespół Legends Duda-Cars ruszył w standardową podróż zakupową do USA. Wybranym przez nas kierunkiem była Floryda. Na miejscu mamy zaufaną sieć stałych kontaktów. Kupiliśmy kilkanaście aut, ale najciekawsze miało być na finał wyjazdu… (04/24)

Jeden
z naszych stałych kontrahentów rzucił mimowolnie na odchodne: „Odwiedźcie
mojego przyjaciela”. Znajomy mieszkał ledwie 40 mil od miejsca, w którym
wówczas przebywaliśmy, co na warunki amerykańskie nie jest żadną odległością.
„On ma kilka ciekawych europejskich aut, w tym kilka Mercedesów”.

Nieco
zmęczeni, ale zmęczeni postanowiliśmy wyruszyć w kolejną podróż wynajętym w USA
Mustangiem. Po przekroczeniu progu firmy rzeczonego przyjaciela, wiedzieliśmy,
że to była dobra decyzja. Naszym oczom ukazały się: Citroën SM, De Tomaso
Pantera, kilka klasycznych Porsche 911 oraz mnóstwo włoskiej klasyki z lat 60.
i 70. Okazało się, że ojciec naszego rozmówcy był pierwszym importerem Maserati
do USA. Ale informacja, na którą czekaliśmy, miała dopiero nadejść. Przygotował
dla nas ofertę: C124 w wersji E320.

Spojrzeliśmy
na siebie porozumiewawczo. Sądziliśmy, że być może różnice językowe
spowodowały, iż źle odczytał nasze intencje zakupowe… Nie tyle godzin
lecieliśmy, nie tyle mil przejechaliśmy, by oglądać C124, których w Europie
jest wiele. Po obejrzeniu aut w salonie i wysłuchaniu licznych anegdot na temat
300 SL Gullwing, Ferrari 250 Lusso i im podobnych, spodziewaliśmy
się… minimum Pagody, w oryginalnym stanie zachowania.

Historia
modelu C124 sięga roku 1987 i targów w Genewie. Wówczas ten, kultowy dziś,
model został zaprezentowany szerszej publiczności. Początkowo występował on w
dwóch wariantach – 230 CE oraz 300 CE. Techniczne rozwiązania takie
jak silnik, skrzynia biegów, zawieszenie, układ hamulcowy opierały się
praktycznie w całości o elementy zastosowane w limuzynie z typoszeregu 124.
Jeśli chodzi o karoserię, to przód do słupka A, tylne lampy oraz deska
rozdzielcza jest bliźniacza z wersją sedan. Reszta elementów została
przeprojektowana. Dzięki zmianie kątów pochylenia szyby przedniej oraz tylnej,
brak ramek szyb oraz eliminację słupka B, udało się uzyskać ponadczasową
sylwetkę o bardzo eleganckim charakterze.

C124
podczas swojego cyklu produkcyjnego, który trwał do 1996 r. doczekał się kilku
zmian. Niektóre były kosmetyczne, inne mniej. W tym artykule skupię się na
historii samochodów po ostatnim face liftingu z 1993 r. Bohaterem opowieści
będzie model E320. To samochód wyposażony w silnik M104 o pojemności 3199 ccm,
w technologii czterech zaworów na cylinder. Motor generuje moc 220 koni
mechanicznych. Silniki te trafiły do modelu C124 po wrześniu 1992 r.

Głównymi
zmianami była atrapa chłodnicy zintegrowana z maską. Słynna gwiazda powędrowała
na maskę, z przodu pojazdu pomarańczowe kierunkowskazy ustąpiły miejsca białym.
Również tylne lampy zmieniły swoje barwy, listwy dolne zyskały wykończenie
satynowe, ale w kolorze nadwozia. Ta sama zmiana zaowocowała również nową
nomenklaturą – model C124 zyskał miano Klasy E.

Po
chwili jednakże sytuacja się wyjaśniła, a naszym oczom ukazała się E320 w
stanie fabrycznym, idealnie lśniący. Wrodzona podejrzliwość nie pozwoliła nam
przyjąć faktu, że taki egzemplarz mógł zachować się w Stanach Zjednoczonych. Po
kilku godzinach oględzin werdykt był jasny: kupujemy i wraca z nami do Europy.

Samochód
ma przebieg 13 tysięcy mil, czyli niecałe 21 tysięcy kilometrów. Stan
wnętrza pojazdu – skórzana tapicerka, drewniane dekory, grafiki na przyciskach,
dźwięki, które wydają z siebie poszczególne manipulatory, dają namiastkę
uczucia, jakie towarzyszyło osobie, która go odbierała jako nowy w
salonie. 

Komora
silnika, każdy wężyk, rurka, opaska, nalepka – zachowały się w stanie wzorowym.
Niezawodny silnik M104 wydaje z siebie aksamitny dźwięk rzędowej szóstki, a
skrzynia biegów pracuje bezszelestnie.

Obserwując
rynek przez ostatnie lata, rzadko można było zauważyć egzemplarze C124 z takimi
przebiegami i stanem zachowania. Tym większym zaskoczeniem było dla nas , że
taki egzemplarz udało się kupić w USA, a nie np. w Japonii, Niemczech czy
Szwajcarii.

Samochód
jest dostępny w sprzedaży. Wyeksponowaliśmy go na piętrze salonu Legends Duda-Cars
w Golęczewie. Sprawia nam ogromną radość, gdy klienci i odwiedzający
przyjeżdżają specjalnie po to. by zobaczyć, jak wygląda wzorcowe E320… i
ewentualnie podpatrzeć różne podzespoły, gdy mają wątpliwości, jak wyglądało to
po wyjechaniu z fabryki.