Zündapp KS600 (1938-41) był potężny w latach jego produkcji i takim go postrzegamy również obecnie. Wzbudzał i wzbudza respekt masą (solo 210 kg z pełnym zbiornikiem paliwa), długością (2165 mm), szerokością (885 mm za sprawą kierownicy przystosowanej do prowadzenia zaprzęgu) i prędkością maksymalną 145 km/h, co dla produkowanego seryjnie przedwojennego jednośladu było rekordem. Tylko BMW R66 (1938-41) dorównywał szybkością naszemu dzisiejszemu bohaterowi. (04/24)

Narodziny marki Zündapp
Marka Zündapp nie od razu produkowała motocykle. W sierpniu 1917 r. panowie Friedrich Krupp – producent stali i dr Fritz Ludwig Neumeyer – specjalista od zapalników założyli w Norymberdze Zünder – und Apparatebau GmbH, przedsiębiorstwo produkujące zapalniki do bomb i do pocisków artyleryjskich. Biznes nie trwał jednak długo, gdyż w czerwcu 1919 r. w wyniku ustaleń Traktatu Wersalskiego zakończono działania wojenne, które pochłonęły ponad 8½ miliona istnień ludzkich i w wyniku których odniosło rany około 22 milionów obywateli świata.
Firma Zündapp w szczytowym okresie zatrudniała przeszło dwa tysiące pracowników, dla których z dnia na dzień po wojnie należało znaleźć nowe zajęcie. Początkowo uruchomiono produkcję maszyn do pisania, które zadomowiły się praktycznie w każdym punkcie usługowym, na zapleczu sklepu, czasami po kilka w pomieszczeniach biurowych każdej branży przemysłu. Produkcja maszyn stała się wówczas doskonałym interesem. Zaczęto także produkować prądnice dla przemysłu samochodowego, ale to nie było konkurencyjne na rynku. Kontynuowano ją pod marką Fenag, ale poza Zündappem.
Szukając nowych kierunków rozwoju w pokojowych czasach, zarząd skierował się ku motoryzacji. Tworzył się nowy rynek, społeczeństwo potrzebowało taniego i niezawodnego środka komunikacji. Mimo braku jakiegokolwiek doświadczenia zdecydowano o produkcji motocykla. Należało znaleźć i zapożyczyć do własnych celów właściwy wzorzec.
Friedrich Neumeyer – menedżer rozwoju Zündappa dostrzegł taki jednoślad. Był nim dwusuwowy brytyjski Levis 2 ¼ HP, który mimo że nie miał ani sprzęgła ani skrzyni biegów – wyłącznie stałe przełożenie – już w 1920 r. triumfował w Isle of Man TT w klasie do 250 cm³. Friedrich skopiował go i w 1921 r. wprowadził do sprzedaży pod marką Zündapp model Z 22.
Od dnia wprowadzenia pojazdu do produkcji rozpoczęto modyfikacje konstrukcyjne. Już w 1922 r. zamontowano sprzęgło i skrzynię biegów – najpierw dwu- (model Z 2G, 211 cm³ – 1922 r.), a potem trzybiegową. Wprowadzono kopak rozruchowy, by nie trzeba było uruchamiać pojazdu na pych i wskakiwać na niego w biegu. W 1923 w kolejnej wersji zwanej Z249 zastosowano zamiast skórzanego pasa łańcuch napędowy, który choć bardziej hałaśliwy nie zsuwał się z koła podczas deszczu i nie niszczył od błota. Ważną nowatorską zmianą było też zastąpienie ręcznej pompy oleju mechanicznym dozownikiem, który w takt obrotów silnika otwierał i zamykał grawitacyjny przepływ oleju smarującego silnik.
Dynamika rozwoju kolejnych wersji jednośladu była imponująca. Już w 1925 w zawieszeniu koła przedniego pojawił się klasyczny trapez, iskrownik z miejsca przed silnikiem, narażonego na zachlapanie wodą, trafił za cylinder, gdzie pracował niezawodnie. Zmniejszył się przy tym rozstaw osi, a pojazd stał się zwrotniejszy.
Znane i stosowane już od kilku lat przez firmę DKW smarowanie mieszankowe dwusuwowego silnika zakłady Zündappa wprowadziły dopiero w 1928 r. Proporcja 1:20 sprawdziła się doskonale, silniki nie zacierały się, a przy tym ich konstrukcja została radykalnie uproszczona. Motocykle zaczęły konkurować cenowo z potężną paletą jednośladów DKW. Z końcem 1929 wszystkie, a nie tylko droższe maszyny Zündappa miały montowany aluminiowy tłok z deflektorem.
Tabela danych technicznych i identyfikacyjnych:
Marka Zündapp (Zündapp-Werke G.m.b.H. Nürnberg – Niemcy)
Model KS600
Lata produkcji 1938-41 i 1949-50 (w latach 1940 i 1941motocykl produkowano wyłącznie dla Wehrmahtu model o oznaczeniu KS600 W)
Silnik dwucylindrowy, czterosuwowy, typ Boxer, chłodzony powietrzem Smarowanie obiegowe z pompą zębatą (pojemność miski olejowej 2,5 l)
Gaźnik Amal M76/446 L – średnica 25,4 mm
Świeca zapłonowa Bosch W225T1
Zbiornik paliwa 12,5 l
Pojemność skokowa 597 cm³
Stopień sprężania 1:6,5
Średnica x skok 75 x 67,6 mm
Moc 28 KM – 4800 obr/min
Moment obrotowy 4,38 kGm – 3950 obr/min
Sprzęgło trzytarczowe suche (do numeru ramy 505 433), dwutarczowe suche (od numeru ramy 505 434)
Skrzynia biegów 4-biegowa łańcuchowa „Duplexketten”
Przeniesienie napędu wal kardana
Zapłon bateryjny z ręczną dźwignią regulacji kąta wyprzedzenia
Instalacja elektryczna 6 V, prądnica Noris 50/70 W
Rama podwójna, prasowana, stalowa, zamknięta
Hamulce bębnowe
Zawieszenie przednie trapezowe z dwiema sprężyną i hydraulicznym amortyzatorem z regulacją tłumienia
Zawieszenie tylne sztywne
Masa własna 210 kg (z pełnym bakiem paliwa)
Dopuszczalne obciążenie 200 kg
Rozstaw osi 1410 mm
Długość, szer. i wysokość 2165 x 885 x 960 mm
Wysokość siodełka 730 mm
Prześwit 135 mm
Zużycie paliwa ok. 5,5 l/100 km z wózkiem
Ogumienie 19 x 3,5”
Prędkość maks. 145 km/h