Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

W serwisie Legends Duda – Cars – subiektywny test kabrioletów SL

Żal nie skorzystać z pierwszych słonecznych dni! Mając do dyspozycji klasyczne kabriolety, które trafiły do serwisu Legends na przedsezonowe przygotowanie, postanowiłem poświęcić nieco więcej czasu na jazdy próbne, a tym samym przeprowadzić subiektywny test 4 pojazdów: W113, R107 oraz R129. Czwarte auto, czyli SL 500 z 2004 r. dla czytelników może być nieco kontrowersyjne, ale biorąc pod uwagę, że egzemplarze z pierwszego wypustu mają już 23 lata, można je warunkowo zaliczyć do kategorii youngtimerów. Spoglądając wstecz, każdy z przedstawicieli rodu SL staje się pożądanym klasykiem i myślę, że ten sam scenariusz zapisany jest w genach R230. (05/24) 

SL czyli sportowy i lekki 

Test musi zakończyć się wynikiem i oceną, która będzie subiektywna, ale rzeczowa i poparta faktami. Samochody będą oceniane w 6-punktowej skali, która zostanie podsumowana. Aby wyniki były wiarygodne, do testu wytypowałem R107 500SL, R129 500SL, R230 SL500 oraz najmocniejszą wersję Pagody, czyli 280SL. Wszystkie pojazdy wyposażone są w automatyczne skrzynie biegów. 

 

Ø Pierwszym kryterium poddającym auta ocenie, będzie układ napędowy oraz jezdny. 

 

W113 

R107 

R129 

R230 

silnik 

6 

4 

5 

5 

skrzynia biegów 

3 

4 

4 

6 

zawieszenie 

5 

4 

5 

6 

układ hamulcowy 

4 

4 

3 

6 

 

  • Mercedes-Benz W113 to mój faworyt, jeśli chodzi o jednostkę napędową. Ocenie poddałem wyłącznie przyjemność z jazdy, dźwięk silnika oraz charakterystykę jego pracy. Dobrze wyregulowany motor M130 to piękna muzyka dla uszu. Niski basowy pomruk, gładka i wyważona praca rzędowej szóstki idealnie nawiązują do lat 60. Pomimo rozwojowego kroku wstecz i zastosowania wtrysku pośredniego auto ma moc, jest elastyczne i lubi ostre traktowanie. Skrzynia biegów dysponuje 4 przełożeniami, ale jej pracę oceniam dość nisko. Zawieszenie jest przyjemnie zestrojone, auto bardzo dobrze się prowadzi, jedyna niedogodność to łamany most tylny, który przenosi znacznie więcej drgań niż niezależne zawieszenie. Układ hamulcowy jest dość zaawansowany jak na lata 60. i daje odpowiedni zapas siły hamowania.
  • Mercedes-Benz R107 uzyskał 4 czwórki, co świadczy o tym, że jest poprawny, ale nie zaskakuje. I byli lepsi! Silnik M117 jest odpowiedni do napędu auta o tych gabarytach, żwawy, ale dość głośny. I zdecydowanie nie lubi wysokich obrotów. Skrzynia biegów to klasyk stosowany przez producenta przez wiele lat. Potrafi przekazać moc i moment obrotowy w odpowiedni sposób, ale czasem na reakcję trzeba czekać zbyt długo. Sposób prowadzenia jest daleki od moich preferencji. Czuć sporą masę pojazdu i brakuje sztywności, a zatem precyzji. Układ hamulcowy jest wydajny i wystarczający do spokojnej jazdy, niestety jego niedoskonałości obnaża intensywna jazda.
  • Mercedes-Benz R129  w kategorii napędu jest autem najbardziej złożonym. Ośmiocylindrowy silnik M119, ze zmienną fazą rozrządu, ma świetną charakterystykę pracy. Jest wręcz idealny do napędu tak ciężkiego auta. Skrzynia biegów, niestety, pochodzi z poprzedniej generacji i patrząc na auto, można się spodziewać bardziej współczesnych rozwiązań. Jest wystarczająca i radzi sobie z dużym momentem obrotowym. Zawieszenie R129 to wzmocniona konstrukcja rodem z W201. Jeśli zawieszenie jest w dobrej kondycji lub przeszło serwis, to auto potrafi zawstydzić pewnością prowadzenia i sztywnością karoserii. Konstruktorzy zadbali o ten aspekt projektując „rozpórki” pod podwoziem pojazdu. Układ hamulcowy moim zdaniem jest niewystarczający. Dla fanów mocniejszych doznań zalecanym zabiegiem jest modyfikacja układu hamulcowego, przy zastosowaniu elementów z modeli z końca produkcji.

 

Ø  Użytkowanie 

 

W113 

R107 

R129 

R230 

wygląd 

6 

3 

6 

4 

pozycja kierowcy 

4 

3 

5 

6 

komfort 

2 

4 

5 

6 

praktyczność 

2 

3 

4 

5 

 

  • Oceniając prezencję auta, Pagoda bezapelacyjnie pokonuje konkurentów. Nie trzeba być znawcą motoryzacji, aby ocenić piękno tego samochodu. Pozycja za kierownicą jest dość wygodna dla osoby o wzroście do 185 cm. Fotelom brakuje trzymania bocznego. Auto jest głośne, słabo wyciszone i nie dysponuje udogodnieniami. Nie jest również praktyczne, ale… wygląda przepięknie.
  • R107 to samochód ikona. Długi okres produkcji i popularność wśród znanych osób sprawiła, że auto zapisało się na wielu taśmach filmowych, okładkach czasopism i bilbordach. Tę generację SL odbieram jako auto kultowe, ale nieszczególnie niewygodne. Kierownica znajduje się zbyt blisko szyby czołowej, fotele nie zapewniają bocznego trzymania. W kabinie jest dość cicho, a zastosowanie windshota pozwala podróżować w przyjemnej atmosferze. Praktyczność oceniam na 3, głównie z powodu ręcznie składanego dachu. Do tej operacji wymagany jest specjalny klucz, a cały proces zajmuje większą chwilę.
  • Design czwartej generacji SL okazał się bardzo odporny na próbę czasu. Auto pięknie się starzeje i nadal budzi podziw, niestety, głównie męskiej części audytorium. Pozycja za kierownicą jest bardzo wygodna, głęboko profilowane fotele z wielopłaszczyznową regulacją pozwalają znaleźć swoje miejsce w dość ciasnej kabinie. W pojeździe  znalazło się dużo udogodnień rodem z klasy S W140. W zależności od wersji można tu znaleźć takie akcenty, jak bardzo nowoczesne, elektrycznie regulowane lusterko wsteczne z pamięcią. Biorąc pod uwagę 2-osobowe gospodarstwo domowe, R129 może być autem całorocznym, którego użytkowanie nawet na co dzień będzie przyjemnością. Spory bagażnik daje możliwość spakowania się na wyjazd, do jego zawartości mamy swobodny dostęp, dzięki ukryciu dachu w osobnym przedziale.
  • R230 to zdecydowanie najbardziej praktyczny SL z całego zestawienia. Składany automatycznie metalowy dach daje możliwość korzystania z auta przez cały rok. Nie stajemy przed koniecznością wygospodarowania miejsca na stojak z hardtopem, jak ma to miejsce w przypadku poprzedników. Wnętrze jest bardzo komfortowe i pozwala wygodnie podróżować nawet wysokim osobom. Wygląd subiektywnie oceniam na 4, choć wraz z upływem czasu okrągłe przednie lampy nabierają coraz więcej klasy.

 

Ø  Omówiliśmy już najważniejsze aspekty związane z posiadaniem auta z otwartą karoserią: szyk, wygląd oraz wrażenie, które wywieramy na przechodniach i innych kierowcach. Czas wspomnieć o kosztach i trudnościach związanych z utrzymaniem naszej (nie zawsze) letniej zabawki. 

 

W113 

R107 

R129 

R230 

koszt serwisowania 

2 

3 

4 

5 

łatwość obsługi 

1 

2 

3 

5 

niezawodność 

3 

3 

2 

5 

dostępność części 

5 

4 

3 

5 

 

  • Pagoda bez wątpienia jest najdroższa i najtrudniejsza w obsłudze. Wymaga od właściciela odpowiedniego podejścia i znalezienia wyspecjalizowanej stacji obsługi – czyli Legends Duda-Cars. Mechaniczna pompa wtryskowa nie lubi długich postojów oraz paliwa E10. Pocieszający jest fakt, że Pagoda jest popularnym projektem renowacyjnym, więc na rynku możemy znaleźć wiele części zamiennych.
  • R107 również staje się popularnym projektem renowacyjnym, więc dostępność oryginalnych i zamiennych części stale rośnie. Koszty eksploatacji są rozsądne, porównywalne do współczesnych samochodów. Trudności w serwisowaniu są związane głównie z układem wtryskowym oraz wyposażeniem wnętrza pojazdu.
  • R129 jest pierwszą generacją, która komunikuje się poprzez złącze OBD z komputerami diagnostycznymi. To cenne wskazówki dla mechanika, który powinien posiadać duże doświadczenie w obsłudze tego typu pojazdów. Koszty serwisu mogą być wysokie ze względu na bogate wyposażenie auta. Problematyczny bywa układ hydrauliczny dachu oraz zawieszenia. Dostępność części jest ograniczona, a nowe podzespoły z ASO potrafią kosztować dziesiątki tysięcy.
  • W tym zestawieniu R230 znów wysuwa się na prowadzenie. Auto jest w pełni diagnozowalne komputerowo. Proste i przemyślane w kategorii dostępu do części oraz łatwości ich demontażu. Silnik jest wolny od bolączek związanych z mechanicznym wtryskiem i konwencjonalnym zapłonem realizowanym poprzeć palec i rozdzielacz. Dostęp do części jest bardzo szeroki ze względu na obecność pojazdów z tej grupy w ciągłej eksploatacji.

 

Werdykt! 

Podsumowując zwycięzcą testu zostaje R230, ze względu na to że oferuje użytkownikowi wszystko to, do czego przyzwyczaiły nas współczesne samochody. Jest praktyczny, wygodny i nie sprawia wielu problemów. 

Drugie miejsce zdobywa R129 z podobnych względów. 500SL to świetne uzupełnienie domowej floty. Idealne auto do weekendowych wypadów, nawet tych dalekich. 

Ostatnie miejsce na podium przypada W113. Obiektywnie jest to najbardziej zjawiskowe auto, ale potrzeba dużego kapitału na jego zakup oraz utrzymanie w dobrej kondycji. Jest to samochód kolekcjonerski, który najlepiej odnajduje się na zlotach i wystawach. 

R107 umieszczam na końcu stawki, ze względu na moje subiektywne odczucia wobec tego modelu. Największym minusem jest pozycja za kierownicą oraz specyficzne prowadzenie tego pojazdu. Mając flotę prezentowanych 4 generacji SL, 107-kę użytkowałbym jako auto na wypady do miasta lub codzienne niedalekie dojazdy do pracy. Na parkingu przed firmą R107 robiłoby wspaniałe wrażenie i przełamywałoby przeciętność pozostałych zaparkowanych samochodów. 

Jesteś właścicielem kabrioletu i szukasz odpowiedniego miejsca do serwisowania pojazdu? Odwiedź Legends Duda-Cars w Golęczewie, gdzie my zapewniamy Wam – Tobie i autu, najlepszą opiekę. Tak, by jedynym zmartwieniem dla Ciebie była nieprzewidywalność polskiej pogody. Nie Pagody!